Принципы и критерии отбора содержания эмоционально-ценностного компонента содержания иноязычного образованиястатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Т 232)
Библиографическое описание: Татаринова, М. Н. Принципы и критерии отбора содержания эмоционально-ценностного компонента содержания иноязычного образования = Principles and Criteria of Content Selection of Emotional-Value Component of the Content of Foreign Language Education / М. Н. Татаринова. - (Специалисту на заметку). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2017. - № 2. - С. 47-50 : табл. - Библиогр.: с. 50 (4 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: Рассмотрена система общедидактических специфических принципов, а также критериев отбора содержания эмоционально-ценностного компонента (ЭЦК) содержания иноязычного образования, которое призвано способствовать формированию и развитию мотивационно-ценностных ориентаций, эмоционально-волевых отношений и личностных универсальных учебных действий (УУД) школьников. В описании принципов отбора содержания иноязычного образования мы выявили информацию, которая связана с акцентуацией индивидуально-личностных (эмоционально-ценностных и волевого) аспектов восприятия учащимися иной лингвокультуры и опыта общения с ней. Представленная система принципов и критериев отбора содержания ЭЦК является основой для достижения целей современного иноязычного образования, обеспечивая приоритет его нравственной составляющей. Системообразующим принципом, выполняющим интегрирующую и координационную функции системы, является принцип соответствия содержания образования (СО) требованиям развития общества, науки, культуры и личности.
The article considers the system of general didactic, specifi c principles and criteria for the selection of the content of the emotional-value component (EVC) of the content of foreign language education. It is intended to facilitate the formation and development of students’ motivational and value orientations, emotional-volitional relationship and personal universal educational actions (UEA). In the description of the principles of selection of the content of foreign language education we have identifi ed information that is associated with the accentuation of individual (emotional-value and volitional) aspects of students’ perceiving diff erent linguistic culture and their experience in it. The system of principles and criteria for the selection of the content of EVC is the basis of the achievement of the objectives of modern foreign language education, ensuring the priority of its moral component. The backbone principle, performing the integrating and coordinating functions of the system, is the principle of conformity of the content of education (CE) to the requirements of the society, science, culture and personality development.
The article considers the system of general didactic, specifi c principles and criteria for the selection of the content of the emotional-value component (EVC) of the content of foreign language education. It is intended to facilitate the formation and development of students’ motivational and value orientations, emotional-volitional relationship and personal universal educational actions (UEA). In the description of the principles of selection of the content of foreign language education we have identifi ed information that is associated with the accentuation of individual (emotional-value and volitional) aspects of students’ perceiving diff erent linguistic culture and their experience in it. The system of principles and criteria for the selection of the content of EVC is the basis of the achievement of the objectives of modern foreign language education, ensuring the priority of its moral component. The backbone principle, performing the integrating and coordinating functions of the system, is the principle of conformity of the content of education (CE) to the requirements of the society, science, culture and personality development.
Год издания: 2017
Авторы: Татаринова М. Н.
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 2
Номера страниц: 47-50
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: иноязычное образование, критерии отбора, мотивационно-ценностные ориентации, общедидактические принципы, содержание иноязычного образования, содержание образования, специфические принципы, универсальные учебные действия, эмоционально-волевые отношения, эмоционально-ценностные компоненты
Рубрики: Образование. Педагогика,
Методика преподавания учебных предметов
Методика преподавания учебных предметов
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: полочный индекс Т 232, шифр smvo/2017/2-800163439