Внеурочная деятельность как сфера социально-педагогического партнерства в системе взаимодействия общего и дополнительного образования в условиях введения ФГОСстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (И 209)
Библиографическое описание: Иванова, И. В. Внеурочная деятельность как сфера социально-педагогического партнерства в системе взаимодействия общего и дополнительного образования в условиях введения ФГОС = Extracurricular Activities As a Sphere of Social and Pedagogical Partnership in the Interaction of the General and Supplementary Education in the Terms of Introduction of the FSES / И. В. Иванова. - (Методика и методология обучения). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2017. - № 2. - С. 28-34. - Библиогр.: с. 33-34 (9 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: Описание авторского видения системы проектирования сетевого образовательного взаимодействия в контексте социально-педагогического партнерства между общим и дополнительным образованием в русле реализации внеурочной деятельности в условиях введения ФГОС. Отражены этапы сетевого взаимодействия между образовательными организациями общего и дополнительного образования в области организации внеурочной деятельности обучающихся, содержание которых нужно хорошо себе представлять, планируя стать участником образовательной сети. Критериями результативности социально-педагогического партнерства в системе взаимодействия общего и дополнительного образования в условиях введения ФГОС являются наличие функционирования сетевого взаимодействия образовательных организаций по реализации внеурочной деятельности в рамках ФГОС с привлечением методических, психолого-педагогических, профессиональных, материально-технических ресурсов образовательных организаций разного уровня; разработка и реализация образовательных программ внеурочной деятельности по линии ФГОС на базе общеобразовательных школ; позитивная динамика развития обучающихся, задействованных во внеурочной деятельности; повышение профессиональной компетентности учителей, задействованных в сетевом взаимодействии по линии организации внеурочной деятельности в условиях освоения ФГОС. Социально-педагогическое сотрудничество между общим и дополнительным образованием, представленное различными моделями сетевого взаимодействия между образовательными организациями в условиях введения ФГОС, способствует предоставлению широких возможностей для развития каждого ребенка посредством разнообразных видов деятельности с учетом направленности личности; эффективной организации внеурочной деятельности обучающихся в освоении ФГОС; расширению возможностей для повышения уровня профессиональной компетентности школьных учителей; удовлетворению профессиональных запросов участников образовательного процесса. Перспективой и практической значимостью данной деятельности, которую можно назвать инновационной в свете модернизации образования, является возможность проектирования и реализации разнообразных моделей сетевого образовательного взаимодействия в рамках реализации внеурочной деятельности обучающихся в условиях введения ФГОС в образовательном пространстве города, региона.
The article is based on the description of the author’s vision of designing a network of educational interaction in the context of socio-pedagogical partnership between the general and further education in line with the realization of extracurricular activities in the conditions of the introduction of the FSES. The paper describes the stages of a network between educational institutions and supplementary education in the fi eld of extracurricular activities teaching, the content of which need a good idea of planning to become a party to the educational network. Performance criteria of socio-pedagogical partnership in the interaction of the general and supplementary education in the conditions of the introduction of the FSES is the availability of functioning network interaction of educational institutions for the implementation of extracurricular activities in the framework of the FSES, involving teaching, psychological and pedagogical, professional, material and technical resources of educational institutions of diff erent levels; development and implementation of educational programs extracurricular activities FSES-based schools; positive dynamics of development of students involved in extracurricular activities; enhance the professional competence of teachers involved in networking through the organization of extracurricular activities in the Context of the FSES. Socio-pedagogical collaboration between the general and further education, the diff erent models of networking between educational institutions in the conditions of the introduction of the FSES helps to provide opportunities for the development of each child on a variety of activities taking into account the orientation of the individual; eff ective organization of extracurricular activities of students in the development of the FSES; empowerment to improve the professional competence of school teachers; meet the requests of professional participants in the educational process. Perspective and practical importance of this activity, which can be called innovative in the light of the modernization of education is the ability to design and realization of diff erent models of network of educational interaction in the framework of the extracurricular activities of students in the conditions of the introduction of the GEF in the educational space of city, region.
The article is based on the description of the author’s vision of designing a network of educational interaction in the context of socio-pedagogical partnership between the general and further education in line with the realization of extracurricular activities in the conditions of the introduction of the FSES. The paper describes the stages of a network between educational institutions and supplementary education in the fi eld of extracurricular activities teaching, the content of which need a good idea of planning to become a party to the educational network. Performance criteria of socio-pedagogical partnership in the interaction of the general and supplementary education in the conditions of the introduction of the FSES is the availability of functioning network interaction of educational institutions for the implementation of extracurricular activities in the framework of the FSES, involving teaching, psychological and pedagogical, professional, material and technical resources of educational institutions of diff erent levels; development and implementation of educational programs extracurricular activities FSES-based schools; positive dynamics of development of students involved in extracurricular activities; enhance the professional competence of teachers involved in networking through the organization of extracurricular activities in the Context of the FSES. Socio-pedagogical collaboration between the general and further education, the diff erent models of networking between educational institutions in the conditions of the introduction of the FSES helps to provide opportunities for the development of each child on a variety of activities taking into account the orientation of the individual; eff ective organization of extracurricular activities of students in the development of the FSES; empowerment to improve the professional competence of school teachers; meet the requests of professional participants in the educational process. Perspective and practical importance of this activity, which can be called innovative in the light of the modernization of education is the ability to design and realization of diff erent models of network of educational interaction in the framework of the extracurricular activities of students in the conditions of the introduction of the GEF in the educational space of city, region.
Год издания: 2017
Авторы: Иванова И. В.
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 2
Номера страниц: 28-34
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: авторские программы, внеурочная деятельность, дополнительное образование, образовательная сеть, образовательные организации, общее образование, сетевые проекты, социально-педагогическое партнерство, стандарты
Рубрики: Образование. Педагогика,
Общеобразовательная школа / Россия / Калуга,
Социальная педагогика
Общеобразовательная школа / Россия / Калуга,
Социальная педагогика
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: полочный индекс И 209, шифр smvo/2017/2-379970549