Педагогическая практика как средство формирования ответственности будущих педагогов за результаты своей работыстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Б 953)
Библиографическое описание: Быкова, С. С. Педагогическая практика как средство формирования ответственности будущих педагогов за результаты своей работы = Pedagogical Practice As a Mean of Formation of the Responsibility of Future Teachers for Their Results of Worк / С. С. Быкова. - (Высшая школа). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2017. - № 1. - С. 18-21 : табл. - Библиогр.: с. 21 (5 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: Рассматривается проблема, касающаяся насыщения учебных планов разветвленной системой практик, в контексте усиления практико-ориентированности профессионального педагогического образования. Включение в учебные планы разветвленной системы практик позволит создать условия для сознательного усвоения теории будущими педагогами в вузах, получения ими первого профессионального опыта. Представлены результаты пилотного эксперимента по организации распределенной учебной практики на базе Вятского государственного университета. Целью практики было получение первичных профессиональных умений и навыков будущими педагогами, в том числе изучение системы деятельности современных общеобразовательных организаций, опыта работы классного руководителя и учителя-предметника. Изложено содержание и планируемые результаты распределенной учебной практики на примере формирования профессиональной компетенции ОПК-4 и проанализированы итоги проведенного пилотного эксперимента.
The article discusses the problem concerning the “fi lling the curriculum with branchy system of practices” in the context of strengthening the practical orientation of professional teacher education. Including the branchy system of practice into the curriculum will allow to create conditions for the conscious embracement of theoretical material by future teachers and to obtain their fi rst professional experience. The article presents the results of a pilot experiment concerning the organization of distributed educational practice. This experiment was carried out on the basis of the Pedagogic Institute of the Vyatka State University. The purpose of the practice was to obtain primary professional skills by future teachers, including the study of the functioning system of modern educational institutions, the work experience of the class teacher and subject teachers. The article describes the content and expected results of the distributed educational practice on the example of forming the professional competence (general professional competence — 4 (GPC-4) and analyzes the results of the carried out pilot experiment.
The article discusses the problem concerning the “fi lling the curriculum with branchy system of practices” in the context of strengthening the practical orientation of professional teacher education. Including the branchy system of practice into the curriculum will allow to create conditions for the conscious embracement of theoretical material by future teachers and to obtain their fi rst professional experience. The article presents the results of a pilot experiment concerning the organization of distributed educational practice. This experiment was carried out on the basis of the Pedagogic Institute of the Vyatka State University. The purpose of the practice was to obtain primary professional skills by future teachers, including the study of the functioning system of modern educational institutions, the work experience of the class teacher and subject teachers. The article describes the content and expected results of the distributed educational practice on the example of forming the professional competence (general professional competence — 4 (GPC-4) and analyzes the results of the carried out pilot experiment.
Год издания: 2017
Авторы: Быкова С. С.
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 1
Номера страниц: 18-21
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: педагогические компетенции, знания, педагогическая практика, подготовка педагогов, практико-ориентированность, университеты, учебная практика
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование,
Педагогическое образование
Высшее профессиональное образование,
Педагогическое образование
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: полочный индекс Б 953, шифр smvo/2017/1-288091140