Роль государственно-общественного управления образованием в модернизации системы повышения квалификации педагогических кадровстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Ш 658)
Библиографическое описание: Шишов, С. Е. Роль государственно-общественного управления образованием в модернизации системы повышения квалификации педагогических кадров = The Role of State and Public Administration of Education in Terms of Modernization of the System of Professional Development of Educators / С. Е Шишов. - (Управление образованием). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2016. - № 1. - С. 3-7. - Библиогр.: с. 7 (9 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: Рассматриваются проблемы повышения квалификации учителей в контексте проблем всей системы образования. Анализируется зарубежный опыт повышения квалификации педагогических работников. Выделяются наиболее интересные с точки зрения российского образования зарубежные практики организации системы повышения квалификации педагогов. Определяются варианты общественного участия в образовательной деятельности и модели государственно-общественного управления образованием. Обозначаются приоритетные направления реализации моделей государственно-общественного управления образованием. По итогам анализа международного опыта предлагаются приоритетные направления реализации моделей государственно-общественного управления образованием: создание условий для взаимовыгодного сотрудничества различных моделей государственно-общественного управления на разных уровнях (муниципалитет, органы местного самоуправления, некоммерческие неполитические организации, профессиональные сообщества и др. ) ; обучение и консультационная поддержка представителей общественности для участия в государственно-общественном управлении образованием; обучение и консультационная поддержка кадров управления образованием по вопросам государственно-общественного управления образованием.
The paper considers the problems concerning professional development of teachers in the context of the national educational system as a whole. Analyzed is the foreign experience of pedagogical personnel professional development. Various foreign practices of organizing the further professional training of educators, which are the most valuable in terms of applying in this country, are highlighted. Also defi ned are the options for the society to participate in the educational activities and the model of state and public administration and management of education. Priority areas for implementing the models of state and public administration and management of education are also defi ned. Based on the analysis of international experience the following priority areas for implementing the models of state and public administration of education are proposed: creating conditions for mutually benefi cial cooperation of models of state and public administration, applicable on diff erent levels (municipality, local self-government authorities, non-profi t non-political organizations, professional associations, etc. ) ; training and advisory support to the members of the public, enabling them to participate in the state and public administration of education; training and consulting support to administration of education personnel on matters concerning the state and public administration and management of education.
The paper considers the problems concerning professional development of teachers in the context of the national educational system as a whole. Analyzed is the foreign experience of pedagogical personnel professional development. Various foreign practices of organizing the further professional training of educators, which are the most valuable in terms of applying in this country, are highlighted. Also defi ned are the options for the society to participate in the educational activities and the model of state and public administration and management of education. Priority areas for implementing the models of state and public administration and management of education are also defi ned. Based on the analysis of international experience the following priority areas for implementing the models of state and public administration of education are proposed: creating conditions for mutually benefi cial cooperation of models of state and public administration, applicable on diff erent levels (municipality, local self-government authorities, non-profi t non-political organizations, professional associations, etc. ) ; training and advisory support to the members of the public, enabling them to participate in the state and public administration of education; training and consulting support to administration of education personnel on matters concerning the state and public administration and management of education.
Год издания: 2016
Авторы: Шишов С. Е
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 1
Номера страниц: 3-7
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: государственно-общественное управление образованием, модернизация системы образования, педагоги, педагогические работники, повышение квалификации, система образования, управление образованием
Рубрики: Образование. Педагогика,
Организация образования,
Педагогическое образование
Организация образования,
Педагогическое образование
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: полочный индекс Ш 658, шифр smvo/2016/1-764094