Профессиональная компетентность педагога как объект мониторингастатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ
Библиографическое описание: Чечева, Н. А. Профессиональная компетентность педагога как объект мониторинга = The Teacher’s Professional Competence As the Monitoring Object / Н. А. Чечева. - (Мониторинг образовательного процесса). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2015. - № 6. - С. 25-27 : табл. - Библиогр.: с. 27 (2 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: Мониторинговые исследования в современном образовании стали распространенным явлением. Это обусловлено функциональными возможностями мониторинга как эффективного средства информационного обеспечения оперативного и стратегического управления образовательными системами. Эффективность мониторинга в первую очередь определяется его научной проработанностью. Технология мониторинга предполагает наличие концептуально выстроенного объекта, в качестве которого могут выступать различные образовательные процессы и явления, в том числе и профессиональная деятельность педагога. Обращение к проблеме профессионализма педагога неслучайно. В период обновления ценностно-целевых ориентиров отечественного образования, обусловленный сменой его парадигмы, именно профессиональная компетентность педагогов признается ключевым фактором для достижения нового качества образования. Предпринята попытка подробного анализа понятия "профессиональная компетентность педагога" как необходимого составляющего в процессе моделирования с целью включения его в процедуру мониторинга.
Monitoring has become the widespread tool in the modern education. This is due to wide functional capabilities of monitoring as the effi cient means of informational support for operational and strategic management of educational systems. The effi ciency of monitoring is determined primarily by the thoroughness of its scientifi c basics. Technologically, the monitoring process needs a conceptually specifi ed object, and as such an object various educational processes and phenomena can be chosen, including the teachers’ professional activities. The educators’ professional competence is chosen as the object of monitoring deliberately, being considered as the key factor for enhancing quality of education. Now, when the value orientation and benchmarks of national education are being renewed as a result of paradigm shift, the teachers’ professional competence is considered to be the key factor for achieving the new quality level of education. The author attempts to accomplish the thorough analysis of the very concept of “a teacher’s professional competence”, because considers it as the essential modeling object to be incorporated in the monitoring procedure.
Monitoring has become the widespread tool in the modern education. This is due to wide functional capabilities of monitoring as the effi cient means of informational support for operational and strategic management of educational systems. The effi ciency of monitoring is determined primarily by the thoroughness of its scientifi c basics. Technologically, the monitoring process needs a conceptually specifi ed object, and as such an object various educational processes and phenomena can be chosen, including the teachers’ professional activities. The educators’ professional competence is chosen as the object of monitoring deliberately, being considered as the key factor for enhancing quality of education. Now, when the value orientation and benchmarks of national education are being renewed as a result of paradigm shift, the teachers’ professional competence is considered to be the key factor for achieving the new quality level of education. The author attempts to accomplish the thorough analysis of the very concept of “a teacher’s professional competence”, because considers it as the essential modeling object to be incorporated in the monitoring procedure.
Год издания: 2015
Авторы: Чечева Н. А.
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 6
Номера страниц: 25-27
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: базовые профессиональные компетенции, мониторинг образования, педагоги, профессиональная компетентность педагога
Рубрики: Образование. Педагогика,
Теория и методика обучения
Теория и методика обучения
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: шифр smvo/2015/6-311751