Измерение на линейной шкале качества работы общеобразовательных учрежденийстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Л 529)
Библиографическое описание: Леус, О. В. Измерение на линейной шкале качества работы общеобразовательных учреждений = Assessing General Educational Institutions’ Performance Against the Linear Quality Measurement Scale / О. В. Леус, А. А. Маслак, В. И. Титаренко. - (Мониторинг образовательного процесса). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2015. - № 3. - С. 9-16 : табл. - Библиогр.: с. 16 (10 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: В статье описана процедура измерения качества работы школы на линейной шкале. Такие оценки являются необходимой основой для проведения мониторинга школ и их сравнения. Разработан опросник для операционального определения качества работы школ в виде набора индикаторов. Опросник рассматривается как измерительный инструмент для оценки качества работы школ на линейной шкале, что необходимо для мониторинга и сравнительного анализа школ. Анализ качества опросника и измерение качества работы школ осуществляется в рамках теории латентных переменных на основе модели Раша. Рассмотрены индикаторы, которые лучше других дифференцируют школы с низким и высоким качеством их работы, а также индикаторы наиболее и наименее адекватные модели измерения. Приведены характеристические кривые этих индикаторов. Получены оценки местоположения школ и индикаторов на одной и той же линейной шкале "качество работы школы". Результаты измерения использованы для сравнения школ по качеству их работы. Показано, что между лицеями и средними образовательными школами существует большее различие, чем между средними и основными образовательными школами по латентной переменной "качество работы школы".
The paper describes the procedure for measuring performance of general educational institutions, using the linear quality scale. Such assessments are essential to monitoring and compare performance of general education schools. The questionnaire is developed to carry out operational measurement of schools’ performance as the set of indicators. The questionnaire is considered to be the tool for measuring the quality level of schools’ performance against the linear scale and helpful for monitoring and comparative analysis of schools. The analyses of the questionnaire quality and of the general educational schools’ performance assessment are carried out within the frameworks of the latent variables theory, based on the Rasch model. The indicators, which fit better than others for differentiating between schools with poor and high performance levels, are discussed, as well as indicators, considered as the most adequate and the less adequate for the assessment model. Characteristic curves of these indicators are provided. Positions of schools assessed and of indicators are shown against one and the same linear scale of “school performance quality”. Results obtained are used to compare quality of various schools’ performance. As it is shown, the difference between lyceums and general education schools by the latent variable of “performance quality” is wider, than difference between secondary and general education schools.
The paper describes the procedure for measuring performance of general educational institutions, using the linear quality scale. Such assessments are essential to monitoring and compare performance of general education schools. The questionnaire is developed to carry out operational measurement of schools’ performance as the set of indicators. The questionnaire is considered to be the tool for measuring the quality level of schools’ performance against the linear scale and helpful for monitoring and comparative analysis of schools. The analyses of the questionnaire quality and of the general educational schools’ performance assessment are carried out within the frameworks of the latent variables theory, based on the Rasch model. The indicators, which fit better than others for differentiating between schools with poor and high performance levels, are discussed, as well as indicators, considered as the most adequate and the less adequate for the assessment model. Characteristic curves of these indicators are provided. Positions of schools assessed and of indicators are shown against one and the same linear scale of “school performance quality”. Results obtained are used to compare quality of various schools’ performance. As it is shown, the difference between lyceums and general education schools by the latent variable of “performance quality” is wider, than difference between secondary and general education schools.
Год издания: 2015
Авторы: Леус О. В. , Маслак А. А. , Титаренко В. И.
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 3
Номера страниц: 9-16
Количество экземпляров:
- Абонемент научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж, холл): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: Раша модель, измерение латентной переменной, индикаторные переменные, индикаторы, качество образования, качество работы школы, линейная шкала, модель Раша, опросники, рейтинги, хиквадрат
Рубрики: Образование. Педагогика,
Применение вычислительной техники в педагогике,
Общеобразовательная школа
Применение вычислительной техники в педагогике,
Общеобразовательная школа
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: полочный индекс Л 529, шифр smvo/2015/3-768027