Сравнительная характеристика стандартов основного общего образования нового и старого поколениястатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Е 214)
Библиографическое описание: Евплова, Е. В. Сравнительная характеристика стандартов основного общего образования нового и старого поколения = Comparative Characteristics of New and Old Generations of Basic General Education Standards / Е. В. Евплова. - (Своевременные мысли). - Текст : непосредственный // Стандарты и мониторинг в образовании. - 2015. - № 1. - С. 62-64. - Библиогр.: с. 64 (1 назв.). - ISSN 1998-1740.
Аннотация: В статье обоснована актуальность перехода основного общего образования на стандарт нового поколения. Перечислены основные характеристики Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования. Сделана попытка проанализировать недостатки традиционной системы образования и преимущества стандарта второго поколения. Осуществлена сравнительная характеристика стандартов старого и нового поколения по следующим показателям: роль учителя, учебная задача, структура понятия "образование", содержание образования, передача знаний, отношение родителей к школе, результаты обучения, материально-техническое оснащение образовательных организаций, последний этап занятия, документальное сопровождение урока, дифференциация целей обучения, используемые методы обучения, формы организации познавательной деятельности учащихся. Раскрыты определения понятий "личностные результаты", "метапредметные результаты", "предметные результаты", "универсальные учебные действия (познавательные, регулятивные, коммуникативные) ", "учебная задача", "учебные действия". Изменению подвергается роль учителя в системе образования. Сегодня учитель перестает быть источником информации. Роль учителя расширяется. Современный учитель - исследователь, консультант, организатор, руководитель проектов, навигатор эффективной работы со знанием, тьютор. Главная задача учителя - создание и организация условий, инициирующих самостоятельную учебную деятельность школьников, ведущую к образовательным результатам. По результатам изучения данной проблемы сделаны выводы о том, что уже сейчас заметны существенные различия стандартов старого и нового поколения. Однако наибольшее отличие можно будет заметить, сравнивая личности учеников, подготовленных по старым и новым стандартам. Оценить же эффективность Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования можно будет только после его повсеместного введения.
The article proves relevance of basic general education transition to the Standard of new generation. Main characteristics of the Federal state educational standard of basic general education are listed. The author attempts to analyze shortcomings of the traditional education system and advantages of the second generation Standard. The comparative characteristics of new and old generations of basic general education standards is carried out on the basis of the following indicators: responsibility of a teacher, teaching objectives, structure of the concept "education", the content of education, transfer of knowledge, the relation of parents to school, results of training, material equipment of the educational organizations, the last stage of occupation, documentary maintenance of a lesson, differentiation is more whole than training, the used methods of training, a form of the organization of cognitive activity of pupils. Definitions of following concepts are revealed: "personal results", "metasubject results", "subject results", "universal educational actions" (informative, regulatory, communicative) ", "an educational task", "educational actions". The role of the teacher in an education system is exposed to change. Today, the teacher stops being an information source. The role of teacher extends. The modern teacher is the researcher, the consultant, the manager, the project manager, the navigator of effective work with knowledge, the tutor. The main task of the teacher is creation and organization of the conditions initiating independent educational activity of school students leading to educational results. By results of studying of this problem conclusion is drawn that essential distinctions of standards of old and new generation are already noticeable. However the greatest difference can be seen comparing identities of the pupils prepared according to old and new standards. It will be possible to estimate efficiency of the Federal state educational standard of the main general education only after its universal introduction.
The article proves relevance of basic general education transition to the Standard of new generation. Main characteristics of the Federal state educational standard of basic general education are listed. The author attempts to analyze shortcomings of the traditional education system and advantages of the second generation Standard. The comparative characteristics of new and old generations of basic general education standards is carried out on the basis of the following indicators: responsibility of a teacher, teaching objectives, structure of the concept "education", the content of education, transfer of knowledge, the relation of parents to school, results of training, material equipment of the educational organizations, the last stage of occupation, documentary maintenance of a lesson, differentiation is more whole than training, the used methods of training, a form of the organization of cognitive activity of pupils. Definitions of following concepts are revealed: "personal results", "metasubject results", "subject results", "universal educational actions" (informative, regulatory, communicative) ", "an educational task", "educational actions". The role of the teacher in an education system is exposed to change. Today, the teacher stops being an information source. The role of teacher extends. The modern teacher is the researcher, the consultant, the manager, the project manager, the navigator of effective work with knowledge, the tutor. The main task of the teacher is creation and organization of the conditions initiating independent educational activity of school students leading to educational results. By results of studying of this problem conclusion is drawn that essential distinctions of standards of old and new generation are already noticeable. However the greatest difference can be seen comparing identities of the pupils prepared according to old and new standards. It will be possible to estimate efficiency of the Federal state educational standard of the main general education only after its universal introduction.
Год издания: 2015
Авторы: Евплова Е. В.
Источник: Стандарты и мониторинг в образовании
Выпуск: № 1
Номера страниц: 62-64
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: ФГОСы, общее образование, основная школа, планируемые результаты, учителя, федеральные государственные образовательные стандарты, школьники
Рубрики: Образование. Педагогика,
Общеобразовательная школа
Общеобразовательная школа
ISSN: 1998-1740
Идентификаторы: полочный индекс Е 214, шифр smvo/2015/1-313138