- Главная
- Ресурсы
- Библиотечный поиск
- Журнал «Промышленное и гражданское строительство»
- Выпуск 2014 г. № 4
Учет истории возведения и нагружения сборных рамных каркасовстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ
Библиографическое описание: Завьялова, О. Б. Учет истории возведения и нагружения сборных рамных каркасов / О. Б. Завьялова. - (В помощь проектировщику). - Текст : непосредственный // Промышленное и гражданское строительство. - 2014. - № 4. - С. 34-39. - Библиогр.: с. 39 (6 назв.). - ISSN 0869-7019.
Аннотация: Рассмотрен вопрос уточнения напряженно-деформированного состояния при учете истории возведения и нагружения сборных железобетонных рам каркасных зданий, при строительстве которых допускаются нарушения технологической последовательности монтажа ригелей и плит перекрытий. Определены внутренние усилия в элементах рамы с учетом перечисленных факторов, выполнено сравнение с результатами классического расчета. Выявлены наиболее уязвимые элементы рамных каркасов, особенно запроектированных под небольшую временную нагрузку. Приведен пример современного строительства, когда расчетная схема ригелей в процессе возведения здания значительно отличалась от задаваемой в проектном расчете, что привело к существенным изменениям в величине внутренних усилий в крайних колоннах и ригелях по сравнению с классическим расчетом. Учет истории возведения показывает, что рамные здания, построенные с нарушением технологической последовательности монтажа ригелей, имеют большой запас прочности крайних колонн, однако в этих зданиях возможно обрушение ригелей при проектной временной нагрузке в результате увеличения пролетных моментов ригелей (до 40-60 %).
The refinement of the stress-strain state with due regard for the history of construction and loading of precast concrete frames of frame buildings, in the course of construction of which the violation of technological sequence of installation of beams and floor slabs are committed, is considered. Internal forces in the frame elements with account of the above factors are defined; the comparison with the results of the classical calculation is made. The most vulnerable elements of framework especially designed for small temporary load are revealed. An example of modern construction, when the settlement scheme of the crossbars in the process of erection of a building differed significantly from that specified in the conventional project calculation, which led to substantial changes in the value of internal efforts in extreme columns and girders in comparison with the classical calculation, is presented. The accounting of the history of construction shows that frame buildings constructed with violation of technological sequence of installation of beams, have a large margin of extreme columns, however, in these buildings the collapse of girders at the design temporary load as a result of increasing the span moments of crossbars (up to 40-60 %) is possible.
The refinement of the stress-strain state with due regard for the history of construction and loading of precast concrete frames of frame buildings, in the course of construction of which the violation of technological sequence of installation of beams and floor slabs are committed, is considered. Internal forces in the frame elements with account of the above factors are defined; the comparison with the results of the classical calculation is made. The most vulnerable elements of framework especially designed for small temporary load are revealed. An example of modern construction, when the settlement scheme of the crossbars in the process of erection of a building differed significantly from that specified in the conventional project calculation, which led to substantial changes in the value of internal efforts in extreme columns and girders in comparison with the classical calculation, is presented. The accounting of the history of construction shows that frame buildings constructed with violation of technological sequence of installation of beams, have a large margin of extreme columns, however, in these buildings the collapse of girders at the design temporary load as a result of increasing the span moments of crossbars (up to 40-60 %) is possible.
Год издания: 2014
Авторы: Завьялова О. Б.
Источник: Промышленное и гражданское строительство
Выпуск: № 4
Номера страниц: 34-39
Количество экземпляров:
- Абонемент научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж, холл): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: возведение каркасов, история нагружения, нагружение каркасов, рамные каркасы
Рубрики: Строительство,
Строительные конструкции
Строительные конструкции
ISSN: 0869-7019
Идентификаторы: шифр pigs/2014/4-828623