Дистанционные образовательные технологии как современное средство реализации активных и интерактивных методов обучения при организации самостоятельной работы студентовстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (М 190)
Библиографическое описание: Малиатаки, Виктория Викторовна. Дистанционные образовательные технологии как современное средство реализации активных и интерактивных методов обучения при организации самостоятельной работы студентов = Distance Learning Technologies as a Modern Resource of Implementing Active and Interactive Methods of Education for the Organization of Independent Work of Students / В. В. Малиатаки, К. А. Киричек, А. А. Вендина. - (Новые технологии). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2020. - № 3. - С. 56-66. - Библиогр.: с. 63-66 (23 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: В настоящее время вопросы информатизации образования и использования информационных технологий в учебном процессе получают новое развитие. При этом качественная подготовка будущих учителей возможна только при использовании в процессе их обучения инновационных методов, отражающих современные, построенные на деятельностной основе, подходы к организации образовательного процесса, формам учебной работы, а также способам оценивания. В связи с чем целью исследования явилось нахождение одного из решений проблемы организации самостоятельной работы студентов педагогического института с применением активных и интерактивных технологий обучения внутри информационно-образовательной среды вуза, а также апробация выявленных инновационных методов с использованием дистанционных образовательных технологий. Материалы и методы. Для разрешения обозначенной проблемы авторами был проведен анализ педагогической литературы, практического опыта организации обучения студентов, а также самоанализ применения дистанционных образовательных технологий в процессе обучения бакалавров по направлению подготовки "Педагогическое образование", с последующим обобщением и систематизацией выявленных особенностей. Проведенное исследование дало возможность выделить три направления учебно-информационного взаимодействия в рамках организации и сопровождения самостоятельной работы студентов, а именно: облачные технологии, социальные сети и дистанционные образовательные технологии, а также выявить сильные и слабые стороны каждого из направлений. При этом определить, что наибольшим количеством преимуществ обладает применение дистанционных образовательных технологий. Анкетирование 216 студентов первых – пятых курсов Ставропольского государственного педагогического института позволило установить отношение и готовность студентов к использованию дистанционных образовательных технологий, определить конкретные методы (а именно метод проектов и кейс-метод), в дальнейшем апробированные нами в процессе подготовки бакалавров с использованием системы дистанционного обучения вуза, реализованной на базе LMS Moodle Результаты. Реализация метода проектов на основе использования дистанционных образовательных технологий позволила организовать комплексный процесс проектной работы студентов, способствующий проявлению у них самостоятельности в планировании, организации и контроле своей учебно-познавательной деятельности. Для реализации метода проектов были использованы и описаны возможности таких элементов LMS Moodle как: "Hot Question", "Checklist", "Форум" или "Чат", "Groupself-selection", "Семинар". Сделан вывод, что инструментов системы Moodle достаточно для обеспечения полноценной внеаудиторной работы студентов над проектом и оценки результативности такой работы. Для организации выполнения студентами кейс-заданий LMS Moodle также является удобным средством. В качестве инструмента, содержащего материалы кейса и реализующего автоматическую или полуавтоматическую проверку его решения, были раскрыты и апробированы такие элементы Moodle как: "Задание", "Лекция", "Анкета", "Форум". Заключение. Каждое из представленных направлений реализации активных и интерактивных методов обучения с использованием дистанционных образовательных технологий имеет собственные дидактические и методические преимущества. Выбор того или иного способа, либо их интеграция зависит от целей и задач, стоящих перед конкретным преподавателем.
Purpose of the study. Currently, the issues of informatization of education and the use of information technologies in the educational process are receiving new development. At the same time, high-quality training of future lecturers is possible only if innovative methods are used in the process of their training, reflecting modern, activity-based approaches to the organization of the educational process, forms of educational work, and also assessment methods. In this connection, the aim of the study was to find one of the solutions to the organization of independent work of students of a pedagogical institute using active and interactive learning technologies within the educational information environment of the university, as well as testing the identified innovative methods using distance learning technologies. Materials and methods. To resolve this problem, the authors of the article carried out the analysis of pedagogical literature, practical experience in organizing student learning, as well as self-analysis of the use of distance learning technologies in the process of teaching bachelors in the direction of preparation "Pedagogical Education", followed by a generalization and systematization of the identified features. The study made it possible to distinguish three areas of educational and informational interaction within the framework of organizing and supporting students' independent work, namely, cloud technologies, social networks and distance learning technologies, as well as identify the strengths and weaknesses of each of the areas. At the same time, it is determined that the use of distance educational technologies has the greatest number of advantages. A questionnaire of 216 first-to-fifth year students of the Stavropol State Pedagogical Institute made it possible to establish the attitude and readiness of students to use distance learning technologies, to identify specific methods (namely, the project method and case method), which were later tested by us in the process of preparing bachelors using the distance learning system of the University, implemented on the basis of LMS Moodle. Results. The implementation of the project method based on the use of distance educational technologies allowed us to organize a comprehensive process of students' project work, which contributes to the manifestation of their independence in the planning, organization and control of their educational and cognitive activities. To implement the project method, the capabilities of such LMS Moodle elements were used and described as: "Hot Question", "Checklist", "Forum" or "Chat", "Groupself-selection", "Seminar". It is concluded that the tools of the Moodle system are enough to ensure full-fledged extracurricular work of students on the project and evaluate the effectiveness of such work. LMS Moodle is also a convenient tool for organizing students to complete case studies. As a tool containing case materials and implementing an automatic or semi-automatic check of its solution, such Moodle elements as: "Task", "Lecture", "Questionnaire", "Forum" were revealed and tested. Conclusion. Each of the presented directions for the implementation of active and interactive teaching methods using distance educational technologies has its own didactic and methodological advantages. The choice of this or that method or their integration depends on the goals and objectives facing a particular lecturer.
Purpose of the study. Currently, the issues of informatization of education and the use of information technologies in the educational process are receiving new development. At the same time, high-quality training of future lecturers is possible only if innovative methods are used in the process of their training, reflecting modern, activity-based approaches to the organization of the educational process, forms of educational work, and also assessment methods. In this connection, the aim of the study was to find one of the solutions to the organization of independent work of students of a pedagogical institute using active and interactive learning technologies within the educational information environment of the university, as well as testing the identified innovative methods using distance learning technologies. Materials and methods. To resolve this problem, the authors of the article carried out the analysis of pedagogical literature, practical experience in organizing student learning, as well as self-analysis of the use of distance learning technologies in the process of teaching bachelors in the direction of preparation "Pedagogical Education", followed by a generalization and systematization of the identified features. The study made it possible to distinguish three areas of educational and informational interaction within the framework of organizing and supporting students' independent work, namely, cloud technologies, social networks and distance learning technologies, as well as identify the strengths and weaknesses of each of the areas. At the same time, it is determined that the use of distance educational technologies has the greatest number of advantages. A questionnaire of 216 first-to-fifth year students of the Stavropol State Pedagogical Institute made it possible to establish the attitude and readiness of students to use distance learning technologies, to identify specific methods (namely, the project method and case method), which were later tested by us in the process of preparing bachelors using the distance learning system of the University, implemented on the basis of LMS Moodle. Results. The implementation of the project method based on the use of distance educational technologies allowed us to organize a comprehensive process of students' project work, which contributes to the manifestation of their independence in the planning, organization and control of their educational and cognitive activities. To implement the project method, the capabilities of such LMS Moodle elements were used and described as: "Hot Question", "Checklist", "Forum" or "Chat", "Groupself-selection", "Seminar". It is concluded that the tools of the Moodle system are enough to ensure full-fledged extracurricular work of students on the project and evaluate the effectiveness of such work. LMS Moodle is also a convenient tool for organizing students to complete case studies. As a tool containing case materials and implementing an automatic or semi-automatic check of its solution, such Moodle elements as: "Task", "Lecture", "Questionnaire", "Forum" were revealed and tested. Conclusion. Each of the presented directions for the implementation of active and interactive teaching methods using distance educational technologies has its own didactic and methodological advantages. The choice of this or that method or their integration depends on the goals and objectives facing a particular lecturer.
Год издания: 2020
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 3
Номера страниц: 56-66
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: активные методы, бакалавр, дистанционные образовательные технологии, интерактивные методы, информационные технологии, педагогическое образование, цифровая образовательная среда
Рубрики: Образование. Педагогика / Россия,
Высшее профессиональное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике
Высшее профессиональное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс М 190, шифр otob/2020/3-692226648