Социальные сети образовательного назначения как объект защиты при подготовке специалистов по информационной безопасностистатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Р 832)
Библиографическое описание: Рудинский, Игорь Давидович. Социальные сети образовательного назначения как объект защиты при подготовке специалистов по информационной безопасности = Social networks of educational purpose as a subject of protection in the preparation of specialists of information security / И. Д. Рудинский, Д. Я. Околот. - (Образовательная среда). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2019. - № 1. - С. 46-56. - Библиогр.: с. 54-56 (22 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Для обеспечения информационной безопасности социальных сетей, применяемых в образовательных процессах, предлагается включить в программы подготовки специалистов в области защиты информации формирование профессиональной компетенции в области обеспечения информационной безопасности социальных сетей, включающей владение актуальными навыками противостояния новым и нестандартным угрозам информационной безопасности, а также ввести в штатное расписание учебной организации специалистов по информационной безопасности, специализирующихся на защите информации именно в социальных сетях, определить их трудовые функции, связанные с разработкой организационных и технических мер защиты пользователей социальных сетей. В процессе исследования были проанализированы публикации, посвященные применению социальных сетей в образовательном процессе в качестве дидактического средства. В частности, на основе проведенного анализа цитируемых публикаций и с учетом собственного опыта авторов определены свойства социальных сетей, наиболее перспективные для их использования в роли учебной площадки. Однако наряду с приведенными положительными моментами и достоинствами, социальные сети также могут также рассматриваться как косвенные и даже прямые источники угроз информационной безопасности как всего образовательного процесса, так и личностям его участников. В качестве основных методов исследования применялись теоретический и эмпирический педагогические методы. Они помогли систематизировать собранный материал для его успешного изучения и выделения наиболее общих особенностей использования социальных сетей в образовательном процессе и дополнить их специфическими свойствами, выявленными нами. В работе также охарактеризованы угрозы, которые могут возникать при использовании таких сетей в образовательной организации, предложены мероприятия по их нейтрализации и рассмотрены функции специалистов по обеспечению информационной безопасности социальных сетей, используемых в образовательном процессе. Сформулировано и обосновано суждение, что для эффективного и безопасного использования социальных сетей в образовательном процессе организатору этой деятельности необходима специфическая профессиональная компетенция в сфере обеспечения информационной безопасности, отсутствующая у подавляющего большинства преподавателей как общего, так и профессионального образования. Результатом проделанной работы стал обоснованный вывод о необходимости подготовки специалистов по информационной безопасности социальных сетей, призванных выполнять специфические трудовые функции, и о формировании у них необходимой для этого профессиональной компетенции. Сформулированы предложения о возможности формирования этой компетенции при изучении определенных дисциплин на уровне среднего профессионального образования. Внедрение описанного подхода в образовательный процесс подготовки специалистов по информационной безопасности в организациях среднего профессионального образования, направленный на обучение сопровождению социальных сетей, позволит удовлетворять спрос на таких специалистов и, тем самым, повысит их конкурентоспособность на рынке образовательных услуг.
The paper studies application of social networks as a component of the educational information environment of an educational institution in the educational process. The aim of the research is to justify the need to train specialists in the field of information security to provide protection and safe use of social networks in the educational process. To ensure information security of social networks applied in educational processes, it is proposed to incorporate training programs for information security specialists to build their competencies of information security of social networks, including gaining advanced skills to combat new challenging cyber threats, as well as to employ information security specialists with a high level of expertise in cyber security of social networks, determine their work functions in the elaboration of organizational and technical measures to protect users of social networks. In the course of the research, publications on incorporating social networks into the educational process as a didactic tool were analyzed. In particular, on the basis of the conducted analysis of the cited publications and taking into account the authors’ own experience, the properties of social networks that are most promising for their use as a learning platform were determined. However, along with the above positive aspects and advantages, social networks can also be considered as indirect and even direct sources of cyber threats targeted at both the entire educational process and individual users’ accounts. Theoretical and empirical pedagogical methods were used to accomplish the objectives. This facilitated efficient systematization of the collected data for its successful study and identification of the most typical features of the social networks when applied in the educational process and extension of those with specific properties were identified. The paper also describes threats that may arise when using such networks in an educational organization, suggests measures to mitigate risks and discusses functions of information security specialists in ensuring security of social networks used in the educational process. Also, it was established that for the effective and safe use of social networks in the educational process, the organizer of this activity requires specific professional competence in the field of information security, which can be insufficient among the overwhelming majority of lecturers of both general and vocational education. Moreover, a conclusion was drawn about the need to train specialists in the information security of social networks, so they can gain the required professional competences and execute their specific occupations. Proposals were made on the possible development of these competences in the course of studying certain disciplines at the level of the secondary vocational education. Integration of the described approach into the educational process of training information security specialists in institutions of secondary vocational education, aimed at providing maintenance of social networks, will allow meeting the demand for such specialists and, thereby, increasing their competitiveness in the market of educational services.
The paper studies application of social networks as a component of the educational information environment of an educational institution in the educational process. The aim of the research is to justify the need to train specialists in the field of information security to provide protection and safe use of social networks in the educational process. To ensure information security of social networks applied in educational processes, it is proposed to incorporate training programs for information security specialists to build their competencies of information security of social networks, including gaining advanced skills to combat new challenging cyber threats, as well as to employ information security specialists with a high level of expertise in cyber security of social networks, determine their work functions in the elaboration of organizational and technical measures to protect users of social networks. In the course of the research, publications on incorporating social networks into the educational process as a didactic tool were analyzed. In particular, on the basis of the conducted analysis of the cited publications and taking into account the authors’ own experience, the properties of social networks that are most promising for their use as a learning platform were determined. However, along with the above positive aspects and advantages, social networks can also be considered as indirect and even direct sources of cyber threats targeted at both the entire educational process and individual users’ accounts. Theoretical and empirical pedagogical methods were used to accomplish the objectives. This facilitated efficient systematization of the collected data for its successful study and identification of the most typical features of the social networks when applied in the educational process and extension of those with specific properties were identified. The paper also describes threats that may arise when using such networks in an educational organization, suggests measures to mitigate risks and discusses functions of information security specialists in ensuring security of social networks used in the educational process. Also, it was established that for the effective and safe use of social networks in the educational process, the organizer of this activity requires specific professional competence in the field of information security, which can be insufficient among the overwhelming majority of lecturers of both general and vocational education. Moreover, a conclusion was drawn about the need to train specialists in the information security of social networks, so they can gain the required professional competences and execute their specific occupations. Proposals were made on the possible development of these competences in the course of studying certain disciplines at the level of the secondary vocational education. Integration of the described approach into the educational process of training information security specialists in institutions of secondary vocational education, aimed at providing maintenance of social networks, will allow meeting the demand for such specialists and, thereby, increasing their competitiveness in the market of educational services.
Год издания: 2019
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 1
Номера страниц: 46-56
Количество экземпляров:
- Абонемент научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж, холл): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: информационная безопасность, информационно-образовательная среда, информационные угрозы, подготовка специалистов, социальные сети
Рубрики: Образование. Педагогика,
Применение вычислительной техники в педагогике,
Высшее профессиональное образование,
Среднее профессиональное образование
Применение вычислительной техники в педагогике,
Высшее профессиональное образование,
Среднее профессиональное образование
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс Р 832, шифр otob/2019/1-252616148