Формирование электронной информационно-образовательной среды вуза: интеракция, развитие профессионального мышления, управлениестатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (С 320)
Библиографическое описание: Серафимович, Ирина Владимировна. Формирование электронной информационно-образовательной среды вуза: интеракция, развитие профессионального мышления, управление = Formation of the university electronic information-educational environment: interaction, development of professional thinking, management / И. В. Серафимович, О. М. Конькова, А. В. Райхлина. - (Методическое обеспечение). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2019. - № 1. - С. 14-26. - Библиогр.: с. 24-26 (29 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Целью является рефлексивный анализ опыта Ярославского филиала РЭУ им. Г. В. Плеханова по формированию электронной информационно-образовательной среды (ЭИОС), выделение интерактивных и управленческих основ ее внедрения и использования в образовательном процессе. Для достижения поставленной цели были выделены структурно-функциональные компоненты ЭИОС, этапы и условия формирования, рассмотрены особенности этапов при практической реализации проекта по внедрению ЭИОС, сформулированы перспективы дальнейшего формирования и развития ЭИОС. В качестве общенаучных методов были использованы: анализ, синтез, сравнение и обобщение. Представлен опыт Ярославского филиала РЭУ им. Г. В. Плеханова по применению ЭИОС как одного из важных условий для высокого уровня развития общекультурных, общепрофессиональных и собственно профессиональных компетенций выпускников, повышающих их конкурентоспособность на рынке труда. Обосновывается актуальность инноваций в формировании ЭИОС университета. Обращается внимание, что практическое использование ЭИОС требует приобретения навыков качественно иного общения, в том числе итеракции всех участников образовательного процесса, основанной на более широком видении контекста образовательной среды и новом уровне профессионального мышления педагогов, предполагающем как творческий подход, так и управление собственными мыслительными процессами, связанными с метапознанием. В заключении сформулированы выводы о том, как могут быть реализованы различные аспекты формирования ЭИОС вуза, такие как административно-управленческий и интерактивный. По мнению авторов, применение ЭИОС может стать приоритетным инструментом в решении задач по повышению эффективности образовательной деятельности, что доказывают приведенные примеры из опыта работы образовательного учреждения.
The development of electronic technologies in modern socio-economic environment and the urgent need for their integration into higher education require a different type of teachers’ professional thinking based on their sustainable self-development. The paper provides a reflexive analysis of the implementation of electronic information-educational environment (EIEE) by the Yaroslavl branch of Plekhanov Russian University of Economics and offers an insight into interactive and management aspects of EIEE integration and use in the educational process. To achieve the goal, the EIEE structural and functional components were identified, stages, system requirements and technical features of EIEE implementation were determined along with the prospects for EIEE further integration and development within the university. Analysis, synthesis, comparison and generalization approaches were used as general scientific methods of this research. The paper gives an insight into the project of the Yaroslavl branch of Plekhanov Russian University of Economics on the use of EIEE as an imperative for high-level development of graduates’ common cultural, as well as general and specific professional competencies, to facilitate their competitiveness in the labour market. The urgency of innovations in the EIEE integration in universities is substantiated. The authors emphasize that the EIEE practical application requires achievement of a new level of communication skills, interaction of all participants in the educational process, based on a broader vision of the educational environment and a new level of teachers’ professional thinking, presupposing both creativity and management of their own mental processes associated with metacognition. As a result, the authors make conclusions on the implementation of various aspects of the university EIEE, such as administrative, managerial and interactive ones. According to the study, a wide application of EIEE can become a priority tool in solving problems of the effectiveness, which is proved by the evidence and examples from the educational experience given in the article.
The development of electronic technologies in modern socio-economic environment and the urgent need for their integration into higher education require a different type of teachers’ professional thinking based on their sustainable self-development. The paper provides a reflexive analysis of the implementation of electronic information-educational environment (EIEE) by the Yaroslavl branch of Plekhanov Russian University of Economics and offers an insight into interactive and management aspects of EIEE integration and use in the educational process. To achieve the goal, the EIEE structural and functional components were identified, stages, system requirements and technical features of EIEE implementation were determined along with the prospects for EIEE further integration and development within the university. Analysis, synthesis, comparison and generalization approaches were used as general scientific methods of this research. The paper gives an insight into the project of the Yaroslavl branch of Plekhanov Russian University of Economics on the use of EIEE as an imperative for high-level development of graduates’ common cultural, as well as general and specific professional competencies, to facilitate their competitiveness in the labour market. The urgency of innovations in the EIEE integration in universities is substantiated. The authors emphasize that the EIEE practical application requires achievement of a new level of communication skills, interaction of all participants in the educational process, based on a broader vision of the educational environment and a new level of teachers’ professional thinking, presupposing both creativity and management of their own mental processes associated with metacognition. As a result, the authors make conclusions on the implementation of various aspects of the university EIEE, such as administrative, managerial and interactive ones. According to the study, a wide application of EIEE can become a priority tool in solving problems of the effectiveness, which is proved by the evidence and examples from the educational experience given in the article.
Год издания: 2019
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 1
Номера страниц: 14-26
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: дистанционные технологии, интеракция, информационно-коммуникационные технологии, информационно-образовательная среда, информационное общество, образовательные технологии, профессиональное мышление, процесс профессионализации мышления, смарт-обучение, электронное обучение
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике
Высшее профессиональное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс С 320, шифр otob/2019/1-144520837