К вопросу о подготовке специалистов по управлению знаниямистатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Г 850)
Библиографическое описание: Гринберг, Эльвира Яковлевна. К вопросу о подготовке специалистов по управлению знаниями = To the question of knowledge managers’ education / Э. Ю. Гринберг , А. Ю. Плешкова. - (Образовательная среда). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2018. - № 2. - С. 14-26 : рис. - Библиогр.: с. 24-26 (22 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Работа посвящена выявлению ключевых особенностей подготовки специалистов по управлению знаниями и систематизации доступных им источников информации. Актуальность темы связана с растущей потребностью управленческого персонала, способной организовать работу с знаниями на предприятии с целью достижения конкурентных преимуществ. В исследовании рассмотрены определения, связанные с управлением знаниями в зарубежной и отечественной литературе, проанализированы количество предметов, преподаваемых в российских специализированных университетах, выявлено преобладание неформального образования над образованием в университетах. Изучен феномен обучения управлению знаниями в рамках таких смежных дисциплин, как информационные технологии и управление персоналом. Также систематизируются тенденции, в которых реализуются проекты управления знаниями. Исходя из вышеизложенных особенностей, предлагается, что основным фактором развития неформального образования в этой области является предпринимательская инициатива экспертов. Направления, в которых вклад российской науки в развитие управления знаниями как дисциплины проявляется в особой степени. Такими сферами являются интеллектуальный капитал и информационные технологии. В заключение предлагается предложить пути совершенствования систем образования в высших учебных заведениях и неформального образования для повышения компетентности всех специалистов, работающих в области управления знаниями.
The article is devoted to the identification of key features of training specialists in knowledge management and systematization of information sources available to them. The relevance of the subject is related to the growing need for managerial personnel, capable of organizing work with knowledge at the enterprise in order to achieve competitive advantages. The study examined the definitions associated with the management of knowledge in the foreign and domestic literature, analyzed the number of subjects taught in Russian specialized universities, revealed the predominance of non-formal education over education in universities. The phenomenon of teaching knowledge management within the framework of such related disciplines as information technology and personnel management has been studied. The article also systematizes the trends in which knowledge management projects are implemented. Based on the above specifics, it is suggested that the main driver of the development of non-formal education in this area is the entrepreneurial initiative of experts. The directions in which the contribution of Russian science to the development of knowledge management as a discipline is manifested to a special extent. Such spheres are the intellectual capital and information technologies. The article is intended for researchers and practitioners whose professional interests lie in the field of knowledge management. In conclusion, ways of improving education systems in higher education institutions and non-formal education are proposed to increase the competence of all specialists who work in the field of knowledge management.
The article is devoted to the identification of key features of training specialists in knowledge management and systematization of information sources available to them. The relevance of the subject is related to the growing need for managerial personnel, capable of organizing work with knowledge at the enterprise in order to achieve competitive advantages. The study examined the definitions associated with the management of knowledge in the foreign and domestic literature, analyzed the number of subjects taught in Russian specialized universities, revealed the predominance of non-formal education over education in universities. The phenomenon of teaching knowledge management within the framework of such related disciplines as information technology and personnel management has been studied. The article also systematizes the trends in which knowledge management projects are implemented. Based on the above specifics, it is suggested that the main driver of the development of non-formal education in this area is the entrepreneurial initiative of experts. The directions in which the contribution of Russian science to the development of knowledge management as a discipline is manifested to a special extent. Such spheres are the intellectual capital and information technologies. The article is intended for researchers and practitioners whose professional interests lie in the field of knowledge management. In conclusion, ways of improving education systems in higher education institutions and non-formal education are proposed to increase the competence of all specialists who work in the field of knowledge management.
Год издания: 2018
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 2
Номера страниц: 14-26
Количество экземпляров:
- Абонемент научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж, холл): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: менеджер знания, подготовка специалистов, самообучение, управление знаниями
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование,
Непрерывное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике
Высшее профессиональное образование,
Непрерывное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс Г 850, шифр otob/2018/2-988754303