Особенности педагогической ситуации при подготовке бакалавров по направлению 08.03.01 "Строительство" на примере дисциплины специализациистатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Т 191)
Библиографическое описание: Тарасеева, Нелли Ивановна. Особенности педагогической ситуации при подготовке бакалавров по направлению 08.03.01 "Строительство" на примере дисциплины специализации = Peculiarities of the pedagogical situation at the training of bachelors on the direction 08.03.01 "Construction" on the example of discipline of specialization / Н. И. Тарасеева. - (Методическое обеспечение). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2018. - № 1. - С. 13-27 : рис. - Библиогр.: с. 26-27 (23 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Основными материалами были учебная программа для бакалавров по специальности 08. 03. 01 "Строительство", а также учебно-методического комплекса дисциплины, разработанного ведущим лектором в соответствии с требованиями законодательства. Представленная модель логической структуры учебного курса дисциплины "Основы проектирования транспортных сооружений" позволяет наглядно представить в системе графов совокупность взаимодействия дидактических единиц изучаемой дисциплины с другими дисциплинами базовой образовательной программы, их взаимосвязи и иерархию. Оценка характера существующих связей учебного процесса, выполненного в ходе работы, позволила выявить проблемы и противоречия последних. Разработанная обучающая технология овладения профильной дисциплиной учитывает уровни обученности и обучаемости, что позволяет создать эффективный канал связи "преподаватель" - "студент", успешная работа которого создает возможности для решения большого количества методологических проблем обучения и самообучение изучаемого курса. Анализ работ по педагогике, психологии, дидактике и технологии образовательного процесса, позволил разработать эффективную логическую структуру учебного материала. Эта структура способствует систематизации и обобщению знаний, полученных студентами в младших курсах по изучению дисциплин естественно-математических и естественнонаучных циклов, которые являются основными для освоения профильных дисциплин на старших курсах.
Materials and methods: the methods of research consist in studying the basics of Didactics (learning theory) with positions of interdisciplinary areas of knowledge, such as general theory and graph sys tems, familiarizing with the functioning laws of the learning process, pedagogical technologies of domestic and foreign researchers. Basic materials were the order of the Ministry of Education and Science of Russia from 12. 03. 2015 N 201 “On approval of the federal state educational standard of higher education in preparing 08. 03. 01 construction (Bachelor level) ” (Registered with the Ministry of Justice of Russia 07. 04. 2015 N 36767) ; core curriculum educational programs for Bachelors in 08. 03. 01 “Construction”, as well as educational and methodical complex of discipline that was developed by the leading lecturer in accordance with the legal requirements. The presented model of the logical structure of the training course of the discipline "Fundamentals of the design of transport structures" makes it possible to visualize in the graph system the totality of interaction between the didactic units of the discipline under study with other disciplines of the basic educational program, their interrelation and hierarchy. The assessment of the nature of the existing links of the learning process performed in the work made it possible to identify the problems and contradictions of the latter. The developed learning technology of mastering the profile discipline takes into account the levels of training and learning that allows creating an effective communication channel "lecturer" – "student", the successful work of which creates opportunities for solving a large number of methodological problems of teaching and self-study of the course. The analysis of works on pedagogy, psychology, didactics and technology of the educational process performed in the article allowed to develop an effective logical structure of the educational material. This structure contributes to the systematization and generalization of knowledge, obtained by students in junior courses in the study of disciplines of the natural-mathematical and natural-scientific cycles, which are basic for mastering profile disciplines in senior courses.
Materials and methods: the methods of research consist in studying the basics of Didactics (learning theory) with positions of interdisciplinary areas of knowledge, such as general theory and graph sys tems, familiarizing with the functioning laws of the learning process, pedagogical technologies of domestic and foreign researchers. Basic materials were the order of the Ministry of Education and Science of Russia from 12. 03. 2015 N 201 “On approval of the federal state educational standard of higher education in preparing 08. 03. 01 construction (Bachelor level) ” (Registered with the Ministry of Justice of Russia 07. 04. 2015 N 36767) ; core curriculum educational programs for Bachelors in 08. 03. 01 “Construction”, as well as educational and methodical complex of discipline that was developed by the leading lecturer in accordance with the legal requirements. The presented model of the logical structure of the training course of the discipline "Fundamentals of the design of transport structures" makes it possible to visualize in the graph system the totality of interaction between the didactic units of the discipline under study with other disciplines of the basic educational program, their interrelation and hierarchy. The assessment of the nature of the existing links of the learning process performed in the work made it possible to identify the problems and contradictions of the latter. The developed learning technology of mastering the profile discipline takes into account the levels of training and learning that allows creating an effective communication channel "lecturer" – "student", the successful work of which creates opportunities for solving a large number of methodological problems of teaching and self-study of the course. The analysis of works on pedagogy, psychology, didactics and technology of the educational process performed in the article allowed to develop an effective logical structure of the educational material. This structure contributes to the systematization and generalization of knowledge, obtained by students in junior courses in the study of disciplines of the natural-mathematical and natural-scientific cycles, which are basic for mastering profile disciplines in senior courses.
Год издания: 2018
Авторы: Тарасеева Нелли Ивановна
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 1
Номера страниц: 13-27
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: алгоритм учебного процесса, информационные технологии, компьютерные технологии, логическая структура, методика обучения, обучение, приобретение знаний, строительство, теория обучения, транспортные средства, учебные дисциплины, учебный курс, учебный процесс
Рубрики: Образование. Педагогика,
Применение вычислительной техники в педагогике
Применение вычислительной техники в педагогике
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс Т 191, шифр otob/2018/1-521598111