Медиапространство современной школыстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (В 223)
Библиографическое описание: Вахнеева, Анна Алексеевна. Медиапространство современной школы = Media space of the modern school / А. А. Вахнеева, Е. И. Давыдова-Мартынова. - (Образовательная среда). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2017. - № 6. - С. 81-91. - Библиогр.: с. 89-90 (21 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Одна из задач исследования состоит в обосновании включения новых электронных образовательных сред в медиапространство образовательной организации. Так, например, образовательный ресурс "Московская электронная школа" содержит разработки (сценарии уроков) педагогов. То есть образовательный контент создается собственно педагогами образовательных организаций. Тем самым "Московская электронная школа" технологически и содержательно подводит школу к выходу в глобальное информационное пространство. Ресурсы "Московской электронной школы" становятся частью образовательной медиасферы современных образовательных организаций. Проанализированы информационные ресурсы образовательной организации, а именно страницы в социальных сетях, сайты, блоги и микроблоги, аккаунты, каналы, образовательные платформы, на которых представлены разработки педагогов образовательных организаций и т. п. Кроме того, проведено мониторинговое исследование элементов медиапространства образовательной организации. Важность анализа медипространства современной образовательной организации обусловлена тем, что медиаобразование выступает как особая педагогическая система, позволяющая использовать современные методики и технологии на основе формирования критического мышления и собственного мировоззрения, которое происходит под влиянием информационных потоков. В связи с этим возникает необходимость разработки комплексного подхода к организации медипростраства современной школы. Неотъемлемым элементом комплексного подхода является со-здание условий для формирования медиаграмотности педагогов и обучающихся. Результатом исследования является оптимальная, с точки зрения авторов, модель медиапространства современной школы, которая включает как страницы в социальных сетях, профили, микроблоги, блоги, аккаунты, так и собственные веб-ресурсы, каждый из которых имеет собственное назначение и функциональные особенности. Моделью создания школьного медиапространства, является развитие творческого и критического мышления, приобретение опыта и инструментария медиаграмотности, самостоятельного поиска, умения правильно использовать информационные потоки, в целях эффективной коммуникации, решения учебно-познавательных и иных личностных проблем и задач, то есть ориентация не столько на знание, сколько на приобретение учащимися позитивного опыта самостоятельной работы.
What should be the media of a modern education institution? How is the educational organization supposed to be represented in social media? What methods of increasing the level of media literacy of teachers and students should optimally use? As the purpose of this study the authors can see in the development and presentation of an optimal model of media space for modern educational institutions which will take into account not only the changes in the education process, but also the needs of the modern audience - teachers, students, parents, and educational partners. The resources of "Moscow e-school" become part of the educational media sphere of modern educational organizations. Resources and methods: resources of an educational institution, namely, social media, blogs and microblogs, users’ accounts, channels, educational platforms, which present the work of educators. The importance of analyzing media of the modern educational institution is that media-education serves as a pedagogical system, allowing the use of modern techniques and technologies through the development of critical thinking, which occurs under the influence of information flows. In this regard, there is a need for the comprehensive approach to the media organization in the modern school. An integral element of the complex approach is the creation of conditions for the development of media literacy for teachers and learners. The result of this research is the optimal model of media space for the modern school, which includes social networking profiles, microblog-ging, blogs, users’ accounts, and web resources, each of which has its own purpose and functional features. As a conclusion we can note that one of the core values of the media model is the development of creative and critical thinking, the acquisition of experience and tools of media, independent search, the ability to use information flows for the effective communication, solving educational and cognitive, other personal problems and tasks, i. e. the orientation is not so much on the knowledge as on the acquisition of positive experience of the independent work.
What should be the media of a modern education institution? How is the educational organization supposed to be represented in social media? What methods of increasing the level of media literacy of teachers and students should optimally use? As the purpose of this study the authors can see in the development and presentation of an optimal model of media space for modern educational institutions which will take into account not only the changes in the education process, but also the needs of the modern audience - teachers, students, parents, and educational partners. The resources of "Moscow e-school" become part of the educational media sphere of modern educational organizations. Resources and methods: resources of an educational institution, namely, social media, blogs and microblogs, users’ accounts, channels, educational platforms, which present the work of educators. The importance of analyzing media of the modern educational institution is that media-education serves as a pedagogical system, allowing the use of modern techniques and technologies through the development of critical thinking, which occurs under the influence of information flows. In this regard, there is a need for the comprehensive approach to the media organization in the modern school. An integral element of the complex approach is the creation of conditions for the development of media literacy for teachers and learners. The result of this research is the optimal model of media space for the modern school, which includes social networking profiles, microblog-ging, blogs, users’ accounts, and web resources, each of which has its own purpose and functional features. As a conclusion we can note that one of the core values of the media model is the development of creative and critical thinking, the acquisition of experience and tools of media, independent search, the ability to use information flows for the effective communication, solving educational and cognitive, other personal problems and tasks, i. e. the orientation is not so much on the knowledge as on the acquisition of positive experience of the independent work.
Год издания: 2017
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 6
Номера страниц: 81-91
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: блоггинг, информационная грамотность, информационная культура, медиаграмотность, медиакультура, медиаобразование, медиапространство, московская электронная школа
Рубрики: Образование. Педагогика,
Общеобразовательная школа
Общеобразовательная школа
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс В 223, шифр otob/2017/6-565102572