Роль природосообразности представления данных в создании информационной системы управления наукой и образованиемстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (С 166)
Библиографическое описание: Салтыков, Сергей Анатольевич. Роль природосообразности представления данных в создании информационной системы управления наукой и образованием = The role of nature-conformity presentation of data in the creation of an information system for the management of science and education / С. А. Салтыков, Е. Ю. Русяева. - (Принцип природосообразности в философии и методологии образования). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2017. - № 5. - С. 90-96. - Библиогр.: с.95 (20 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Указаны перспективы практического использования информационной системы управления наукой и образованием. Подчеркнуто, что именно с помощью использования открытых данных можно будет интегрировать все наработанные модели, инструменты, принципы и создать современную российскую информационную систему управления наукой и образованием согласно принципу природосообразности формирования систем. В данном исследовании решались следующие задачи: проведен структурно-семантический анализ понятия "открытые данные"; приведены и представлены к обсуждению примеры успешной работы с открытыми данными различными организациями - государственными, коммерческими, банковскими и пр.; проведен анализ некоторых положений государственной Стратегии научно-технического развития России; разработаны требования к информационной системе экспертно-текстологического анализа научно-образовательных исследований. В результате проведенного исследования показано, что роль природосообразности в представлении открытых данных в создании такой информационной системы управления велика и продолжает возрастать в связи с развитием Интернет-технологий. Это соответствует реалиям настоящего и отражает перспективы развития систем, ведущие тренды.
The role of nature-conformity in the expansion interpretation for the presentation of open data in the creation of an information system for the management of science and education is determined. The principle of nature-conformity in our definition is represented as the genesis and development of systems according to their own internal (immanent, natural and / or cultural) and external - the surrounding socio-cultural and natural-biological nature. In this context, the novelty of the research is to develop such an important parameter for the modern era in the creation of information systems as the open data presentation. The unique character of the paper is also in the development of technical requirements, and in exploring the possibility of filling the information management system of science and education developed with open data. The article outlines the prospects for the practical use of the information system for the management of science and education. It is emphasized that due to the use of open data it will be possible to integrate all the developed models, tools, principles and create a modern Russian information management system for science and education in accordance with the principle of prudence of forming systems. The following issues were developed in the research: a structural and semantic analysis of the concept of "open data" was carried out; examples of successful work with open data are presented to the discussion by various organizations - state, commercial, banking, etc.; an analysis of some provisions of the state strategy of scientific and technical development of Russia is made; requirements are created for the information system of expert-textual analysis of scientific and educational research. The conducted research has showed that the role of nature-conformity in the presentation of open data in the creation of such an information management system is great and continues to grow in connection with the development of Internet technologies. This corresponds to the realities of the present and reflects development prospects, leading trends.
The role of nature-conformity in the expansion interpretation for the presentation of open data in the creation of an information system for the management of science and education is determined. The principle of nature-conformity in our definition is represented as the genesis and development of systems according to their own internal (immanent, natural and / or cultural) and external - the surrounding socio-cultural and natural-biological nature. In this context, the novelty of the research is to develop such an important parameter for the modern era in the creation of information systems as the open data presentation. The unique character of the paper is also in the development of technical requirements, and in exploring the possibility of filling the information management system of science and education developed with open data. The article outlines the prospects for the practical use of the information system for the management of science and education. It is emphasized that due to the use of open data it will be possible to integrate all the developed models, tools, principles and create a modern Russian information management system for science and education in accordance with the principle of prudence of forming systems. The following issues were developed in the research: a structural and semantic analysis of the concept of "open data" was carried out; examples of successful work with open data are presented to the discussion by various organizations - state, commercial, banking, etc.; an analysis of some provisions of the state strategy of scientific and technical development of Russia is made; requirements are created for the information system of expert-textual analysis of scientific and educational research. The conducted research has showed that the role of nature-conformity in the presentation of open data in the creation of such an information management system is great and continues to grow in connection with the development of Internet technologies. This corresponds to the realities of the present and reflects development prospects, leading trends.
Год издания: 2017
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 5
Номера страниц: 90-96
Количество экземпляров:
- Абонемент научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж, холл): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: информационная система управления, информационные системы, наука, открытые данные, природосообразность, структурно-семантический анализ, управление наукой, управление образованием, формирование систем
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике / 2015-2017 гг.
Высшее профессиональное образование,
Применение вычислительной техники в педагогике / 2015-2017 гг.
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс С 166, шифр otob/2017/5-596884248