Применение методов интеллектуального анализа данных для реализации рефлексивной адаптации в системах e-learningстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Б 760)
Библиографическое описание: Бождай, Александр Сергеевич. Применение методов интеллектуального анализа данных для реализации рефлексивной адаптации в системах e-learning = Data mining methods application in reflexive adaptation realization in e-learning systems / А. С. Бождай, Ю. И. Евсеева, А. А. Гудков. - (Методическое обеспечение). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2017. - № 4. - С. 13-20 : рис. - Библиогр.: с. 18-20 (20 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Разработка основ технологии самооптимизации программных систем в составе e-learning. В основе предлагаемой технологии лежит сформулированный и формализованный принцип рефлексивной адаптации программного обеспечения, применимый к широкому классу программных систем и основанный на выявления новых знаний в поведенческой продукции системы. Для решения поставленной задачи применялись методы интеллектуального анализа данных. Интеллектуальный анализ данных позволяет находить закономерности в функционировании программных систем, которые могут быть неочевидными на этапе их разработки. Нахождение таких закономерностей и последующий их анализ позволят реорганизовать структуру системы более оптимальным образом и без вмешательства человека, что позволит продлить жизненный цикл программного обеспечения и снизить затраты на его сопровождение. Достижение данного эффекта имеет важность для систем e-learning, поскольку они являются достаточно дорогостоящими. К основным результатам работы следует отнести: предложенную классификацию механизмов адаптации программного обеспечения, учитывающую новейшие тенденции в IT-сфере в целом и сфере e-learning в частности; формулирование и формализацию принципа рефлексивной адаптации в программных системах, применимого к широкому классу прикладных программ; разработку универсального архитектурного шаблона программной системы, ориентированной на реструктуризацию в процессе эксплуатации; алгоритм самооптимизации пользовательского интерфейса программной системы на основе методов интеллектуального анализа данных.
The purpose of this work is to develop the basics of the technology of self-optimization of software systems in the structure of e-learning. The proposed technology is based on the formulated and formalized principle of reflexive adaptation of software, applicable to a wide class of software systems and based on the discovery of new knowledge in the behavioral products of the system. To solve this problem, methods of data mining were applied. Data mining allows finding regularities in the functioning ofsoftware systems, which may not be obvious at the stage of their development. Finding such regularities and their subsequent analysis will make it possible to reorganize the structure of the system in a more optimal way and without human intervention, which will prolong the life cycle of the software and reduce the costs of its maintenance. Achieving this effect is important for e-learning systems, since they are quite expensive. The main results of the work include: the proposed classification of software adaptation mechanisms, taking into account the latest trends in the IT field in general and in the field of e-learning in particular; Formulation andformalization of the principle of reflexive adaptation in software systems applicable to a wide class of applied programs; The development of a universal architectural template of the software system, oriented to restructuring in the process of operation; Algorithm for self-optimization of the user interface of the software system based on methods of data mining. The development of the theoretical basis for the automatic reorganization of e-learning software will increase the flexibility of the virtual educational environment and increase the period of its exploitation. Unlike existing analogues, the methods proposed in the article are universal and applicable to a wide class of applied programs. This is relevant for e-learning systems, because their may have a different types and purposes (for example, virtual simulators and information library software may be components of one system).
The purpose of this work is to develop the basics of the technology of self-optimization of software systems in the structure of e-learning. The proposed technology is based on the formulated and formalized principle of reflexive adaptation of software, applicable to a wide class of software systems and based on the discovery of new knowledge in the behavioral products of the system. To solve this problem, methods of data mining were applied. Data mining allows finding regularities in the functioning ofsoftware systems, which may not be obvious at the stage of their development. Finding such regularities and their subsequent analysis will make it possible to reorganize the structure of the system in a more optimal way and without human intervention, which will prolong the life cycle of the software and reduce the costs of its maintenance. Achieving this effect is important for e-learning systems, since they are quite expensive. The main results of the work include: the proposed classification of software adaptation mechanisms, taking into account the latest trends in the IT field in general and in the field of e-learning in particular; Formulation andformalization of the principle of reflexive adaptation in software systems applicable to a wide class of applied programs; The development of a universal architectural template of the software system, oriented to restructuring in the process of operation; Algorithm for self-optimization of the user interface of the software system based on methods of data mining. The development of the theoretical basis for the automatic reorganization of e-learning software will increase the flexibility of the virtual educational environment and increase the period of its exploitation. Unlike existing analogues, the methods proposed in the article are universal and applicable to a wide class of applied programs. This is relevant for e-learning systems, because their may have a different types and purposes (for example, virtual simulators and information library software may be components of one system).
Год издания: 2017
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 4
Номера страниц: 13-20
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: e-learning, виртуальная образовательная среда, высшее образование, интеллектуальный анализ данных, информационные системы, рефлексивная адаптация, электронное обучение
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование
Высшее профессиональное образование
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс Б 760, шифр otob/2017/4-295115896