Оценка качества образовательных порталовстатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (Б 790)
Библиографическое описание: Болбаков, Роман Геннадьевич. Оценка качества образовательных порталов = Assessment of the quality of educational portals / Р.Г. Болбаков, В.Я. Цветков. - (Образовательная среда). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2017. - № 3. - С. 23-28 : рис. - Библиогр.: с. 27-28 (23 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Показаны результаты теоретических и экспериментальных исследований по оценке качества образовательной информации, размещаемой на информационных и образовательных порталах. Методика позволяет сравнивать не только порталы, но и результаты обучения по экзаменационным оценкам и тестовым баллам. Методической основой оценки является когнитивный подход и негэнтропийный подход. Дается сравнение энтропии и негэнтропии. На основе сравнения предлагается негэнтропийный подход к оценке качества образовательных ресурсов, получаемых в результате информационного поиска. Результаты поиска оценивают когнитивными и пертинентными баллами. Оценки вводят в формулу энтропии и преобразуют ее в формулу негэнтропии. Негэнтропийный подход служит основой для расчета статистического количества информации, получаемой в результате информационного поиска. Когнитивный подход служит основой оценки качественных характеристик образовательной информации, таких как: обозримость, воспринимаемость интерпретируемость. Источником образовательных ресурсов являются открытые информационные порталы. Показано, что современные информационные порталы часто засорены недостоверной или ненужной информацией, что затрудняет поиск релевантной достоверной информации. В отличие от широко распространенных методов одной оценки релевантности информационного поиска, данная работа дифференцирует понятие релевантности информационного поиска. Вводится три качественно разных понятия релевантности: формальная, смысловая и пертинентная - релевантность, новые дополнительные характеристики качества информации коэффициент когнитивности и коэффициент пертинентности. Эти коэффициенты вводят в формулу оценки энтропии и получают формулу когнитив-энтропии. В результате предложена новая методика оценки содержательности образовательной информации, основанная на новом понятии и характеристике - когнитив-энтропии. Формула когнитив энтропии в отличие от формулы энтропии, позволяет оценивать не статистическое количество информации, а полезное количество информации, удовлетворяющее информационную потребность пользователя. Также показаны результаты массового эксперимента с привлечением студентов, бакалавров и магистров, включающие исследования ряда образовательных и общественных информационных порталов. Статистика запросов к одному порталу превышала 2500. Это позволило получить достоверные статистические данные для оценки качества образовательных ресурсов портала. Результаты эксперимента позволили классифицировать порталы по степени их пригодности для получения образовательных ресурсов. Введены предельные кривые когнитив энтропии, которые можно рассматривать как аналоги верхней и нижней границ в картах Шухарта в теории управления качеством. Карты Шухарта применяют для простой статистической оценки качества продукции. Предельные кривые когнитив энтропии применяют для энтропийной и статистической оценки когнитивности образовательной информации на информационных порталах. Метод оценки когнитив энтропии является авторской разработкой. Он позволяет оценивать количество информации не по информационному объему а по качеству необходимой информации, удовлетворяющей информационные запросы пользователя образовательных ресурсов. На основе эксперимента показана пригодность или не пригодность порталов для образовательных целей. Если результаты расчета понятийной кривой портала лежат ниже нижней предельной кривой два, то такой образовательный портал не пригоден для образовательных целей.
The article describes the results of theoretical and experimental studies on the evaluation of the quality of educational information placed on information and educational portals. The methodology allows you to compare not only portals, but also the results of training on exam scores and test scores. The methodological basis of the assessment is the cognitive approach and the negentropic approach. The article gives a comparison of entropy and negentropy. On the basis of comparison, the authors propose a negentropic approach to assessing the quality of educational resources obtained as a result of information retrieval. The search results are evaluated by cognitive and perpetual scores. Estimates are introduced into the entropy formula and converted to the formula of negentropy. The negen- tropic approach serves as the basis for calculating the statistical amount of information obtained as a result of information retrieval The cognitive approach serves as a basis for assessing the qualitative characteristics of educational information, such as: visibility, perceptibility, interpret- ability. Open information portalsare the source of educational resources. The article shows that modern information portals are often clogged with unreliable or unnecessary information, which makes it difficult to find relevant educational information. In contrast to the widespread methods for one relevanceassess of the information retrieval, this article differentiates the notion of the relevance of the information retrieval. The article introduces three qualitatively different notions of relevance: formal, semantic and perpetual- relevance. The article introduces new additional characteristics of the quality of information search, the coefficient of cognition and the coefficient ofperpetuation. These coefficients are introduced into the formula for estimating entropy and obtain the cognitive-entropy formula. As a result, a new method for assessing the content of educational information was proposed, based on a new characteristic- cognitive-entropy The cognitive entropy formula, unlike the entropy formula, allows us to estimate not a statistical amount of information, but a useful amount of information that satisfies the information need of the user. The article describes the results of a mass experiment involving students, bachelors and masters, including studies of a number of educational and public information portals. The number of requests to one portal exceeded 2500. This allowed us to obtain reliable statistical data for assessing the quality of the educational resources of the portal. The results of the experiment made it possible to classify portals according to their degree of suitability for obtaining educational resources. Limit cognitive entropy curves have been introduced, which can be regarded as analogues of the upper and lower boundaries in Shewhart charts, which are used in the theory of quality management. Shewhartchartsare used for a simple statistical evaluation of product quality. Limit cognitive entropy curves are used for qualitative and statistical evaluation of educational information on information portals. The method of estimating cognitive entropy is an author`s development. It allows you to estimate the amount of information not by the information volume, but by the quality of the necessary information, that satisfies the information requests of the user of educational resources. Based on the experiment, the portability or usability ofportals for educational purposes were shown. If the results of calculating the conceptual curve of the portal lie below the lower limit curve of two, then such an educational portal is not suitable for educational purposes.
The article describes the results of theoretical and experimental studies on the evaluation of the quality of educational information placed on information and educational portals. The methodology allows you to compare not only portals, but also the results of training on exam scores and test scores. The methodological basis of the assessment is the cognitive approach and the negentropic approach. The article gives a comparison of entropy and negentropy. On the basis of comparison, the authors propose a negentropic approach to assessing the quality of educational resources obtained as a result of information retrieval. The search results are evaluated by cognitive and perpetual scores. Estimates are introduced into the entropy formula and converted to the formula of negentropy. The negen- tropic approach serves as the basis for calculating the statistical amount of information obtained as a result of information retrieval The cognitive approach serves as a basis for assessing the qualitative characteristics of educational information, such as: visibility, perceptibility, interpret- ability. Open information portalsare the source of educational resources. The article shows that modern information portals are often clogged with unreliable or unnecessary information, which makes it difficult to find relevant educational information. In contrast to the widespread methods for one relevanceassess of the information retrieval, this article differentiates the notion of the relevance of the information retrieval. The article introduces three qualitatively different notions of relevance: formal, semantic and perpetual- relevance. The article introduces new additional characteristics of the quality of information search, the coefficient of cognition and the coefficient ofperpetuation. These coefficients are introduced into the formula for estimating entropy and obtain the cognitive-entropy formula. As a result, a new method for assessing the content of educational information was proposed, based on a new characteristic- cognitive-entropy The cognitive entropy formula, unlike the entropy formula, allows us to estimate not a statistical amount of information, but a useful amount of information that satisfies the information need of the user. The article describes the results of a mass experiment involving students, bachelors and masters, including studies of a number of educational and public information portals. The number of requests to one portal exceeded 2500. This allowed us to obtain reliable statistical data for assessing the quality of the educational resources of the portal. The results of the experiment made it possible to classify portals according to their degree of suitability for obtaining educational resources. Limit cognitive entropy curves have been introduced, which can be regarded as analogues of the upper and lower boundaries in Shewhart charts, which are used in the theory of quality management. Shewhartchartsare used for a simple statistical evaluation of product quality. Limit cognitive entropy curves are used for qualitative and statistical evaluation of educational information on information portals. The method of estimating cognitive entropy is an author`s development. It allows you to estimate the amount of information not by the information volume, but by the quality of the necessary information, that satisfies the information requests of the user of educational resources. Based on the experiment, the portability or usability ofportals for educational purposes were shown. If the results of calculating the conceptual curve of the portal lie below the lower limit curve of two, then such an educational portal is not suitable for educational purposes.
Год издания: 2017
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 3
Номера страниц: 23-28
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: Шухарта карта, информационные ресурсы, информационный морфизм, информационный поиск, карта Шухарта, качество образования, когнтив энтропия, негэнтропия, образовательные порталы, предельные кривые, энтропия
Рубрики: Образование. Педагогика,
Применение вычислительной техники в педагогике,
Высшее профессиональное образование
Применение вычислительной техники в педагогике,
Высшее профессиональное образование
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс Б 790, шифр otob/2017/3-988986294