Использование игровых образовательных технологий в системе обучения русского как иностранного языка в современном вузестатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ (И 883)
Библиографическое описание: Использование игровых образовательных технологий в системе обучения русского как иностранного языка в современном вузе = Using digital game-based technologies in a system of studying russian as aforeign language in modern university / А.В. Матохина [и др.]. - (Образовательная среда). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2017. - № 3. - С. 39-47 : рис. - Библиогр.: с. 45-47 (15 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Описана обучающая компьютерная игра для обучения русского языка как иностранного (РКИ) с погружением в виртуальную языковую среду в условиях различных жизненных ситуаций. Игра состоит из семи уровней, каждый уровень включает несколько разделов, посвященных конкретной жизненной ситуации, с набором заданий возрастающей сложности на перевод или правильное написание слов, словосочетаний или предложений. Для каждого варианта задания разработаны шаблоны с пустыми текстовыми полями и реализованы функции, импортирующие нужные именно для этого задания файлы c данными и выводящие данные на экран. Такое решение позволяет использовать один и тот же шаблон несколько раз для однотипных заданий или для загрузки в текстовые поля разных файлов, в зависимости от количества попыток игрока. Разработаны базы заданий, сценарии уровней и графический контент каждого раздела. Каждому уровню сопоставлен игровой персонаж, сопровождающий игрока и помогающий ему выполнять задания. Игрок может выбирать персонажа, а также выбирать раздели и просматривать результаты прохождения заданий игроком, как поэтапно, так и в целом по разделам игры. Все задания игры зашифрованы, варианты ответов при повторном прохождении уровня перемешиваются случайным образом. Информационное наполнение игры отделено от программного кода: все сценарии и уровни (в том числе фоны и изображения персонажей) располагаются в файлах в каталоге игры. Движок игры реализован в виде Веб-приложения, требующего наличие браузера у пользователя. В текущей версии игры реализован первый уровень, включающий такие типы игровых заданий, как сортировка слов по двум группам по критерию, подстановка правильного предлога и подбор правильного окончания или склонения. Например, в раздел "Мой город" каждое задание включает три блока: лексика по заданной теме, грамматика отрабатываемого падежа и текст или упражнения, в которых присутствуют глаголы, используемые с этим падежом. На этапе разработки интерфейса проведено его тестирование на целевой группе иностранных студентов, обучающихся в Волгоградском Государственном техническом университете (ВолгГТУ). В настоящее время текущая версия игры применяется в ВолгГТУ для тренировки языковых навыков, подготовки к зачётам и экзаменам по русскому языку, и для улучшения разговорной лексики иностранных студентов. Агрегированные результаты применения игры будут использованы для оценки эффективности предложенной технологии обучения РКИ и разработки следующих уровней игры.
According to the State Educational Standard of the Russian Federation, the main objectives of teaching Russian as a foreign language are training communication and independent working skills, learning neutral and scientific styles of speech, motivating to study at Russian universities, preparing to pass certification and qualification examinations, adapting to live in Russia, etc. One of the promising trends in teaching foreign languages is the use of educational computer games. By now, digital game- based technologies for studying Russian as a foreignlanguage have been implemented in a number of desktop and mobile applications, however, they are all intended for teaching Russian language as a discipline, and are not focused on adapting international students who have come to a new language environment. In this article, a learning game is presentedfor studying Russian as a foreign language with immersing a user into a virtual language environment in different life situations. The game includes seven game levels; each level consists of several sections, devoted to a specific real life situation with a set of assignments of increasing complexity for writing or translating some words, phrases or sentences. For each type of assignment a template with empty text fields is used, for importingfiles with corresponding data and their on-screen display special functions are implemented. Such approach allows to use the same template several times for the same type of assignment or to load different files for filling out the assignment text fields, depending on the number ofplayer’s attempts. The database oftasks, level scripts and graphical content for each section are developed. Each level is matched with a game character, accompanying the player and helping him to complete the assignments. The player can choose a character, andchoose any section of the level. The assignments are stored in a coded format, for uploading files with data matched to certain assignments, special functions are developed allowing to use the same template several times for the same type of tasks or to load different files into the text fields, depending on the number ofthe player’s attempt. Game code is separated from game content: scripts and levels (including backgrounds and character images) are stored in corresponding files in the game directory. In the current version of the game, the first level has been implemented, including such types of assignments as sorting words by two groups by criteria, substituting the correct preposition and selecting the right ending or declination of the word. The game interface was designed using iterative testing on the target group of international students of Volgograd State Technical University (VSTU). At present, the current version of the game is used in VSTU for training the Russian language skills, preparing for Russian language tests and exams, to improve the conversational vocabulary of international students. The aggregated results of the game application will be used to evaluate the effectiveness of the proposed technology of teaching Russian as a foreign language and to develop the next levels of the game.
According to the State Educational Standard of the Russian Federation, the main objectives of teaching Russian as a foreign language are training communication and independent working skills, learning neutral and scientific styles of speech, motivating to study at Russian universities, preparing to pass certification and qualification examinations, adapting to live in Russia, etc. One of the promising trends in teaching foreign languages is the use of educational computer games. By now, digital game- based technologies for studying Russian as a foreignlanguage have been implemented in a number of desktop and mobile applications, however, they are all intended for teaching Russian language as a discipline, and are not focused on adapting international students who have come to a new language environment. In this article, a learning game is presentedfor studying Russian as a foreign language with immersing a user into a virtual language environment in different life situations. The game includes seven game levels; each level consists of several sections, devoted to a specific real life situation with a set of assignments of increasing complexity for writing or translating some words, phrases or sentences. For each type of assignment a template with empty text fields is used, for importingfiles with corresponding data and their on-screen display special functions are implemented. Such approach allows to use the same template several times for the same type of assignment or to load different files for filling out the assignment text fields, depending on the number ofplayer’s attempts. The database oftasks, level scripts and graphical content for each section are developed. Each level is matched with a game character, accompanying the player and helping him to complete the assignments. The player can choose a character, andchoose any section of the level. The assignments are stored in a coded format, for uploading files with data matched to certain assignments, special functions are developed allowing to use the same template several times for the same type of tasks or to load different files into the text fields, depending on the number ofthe player’s attempt. Game code is separated from game content: scripts and levels (including backgrounds and character images) are stored in corresponding files in the game directory. In the current version of the game, the first level has been implemented, including such types of assignments as sorting words by two groups by criteria, substituting the correct preposition and selecting the right ending or declination of the word. The game interface was designed using iterative testing on the target group of international students of Volgograd State Technical University (VSTU). At present, the current version of the game is used in VSTU for training the Russian language skills, preparing for Russian language tests and exams, to improve the conversational vocabulary of international students. The aggregated results of the game application will be used to evaluate the effectiveness of the proposed technology of teaching Russian as a foreign language and to develop the next levels of the game.
Год издания: 2017
Авторы: Матохина Анна Владимировна , Харламова Наталья Владимировна , Шабалина Ольга Аркадьевна , Куликов Евгений Александрович
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 3
Номера страниц: 39-47
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: рки, веб-приложения, вузы, игровые технологии, игры, карта уровней, компьютерные игры, русский как иностранный, русский язык, учебная работа, учебные задания, шаблоны заданий
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование
Высшее профессиональное образование
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: полочный индекс И 883, шифр otob/2017/3-209030302