Новая модель отбора абитуриентов в университеты в условиях Smart-обществастатья из журнала
База данных: Каталог библиотеки СФУ
Библиографическое описание: Молчанов, Александр Сергеевич. Новая модель отбора абитуриентов в университеты в условиях Smart-общества = New model for selection of applicants at the universities in the conditions Smart-society / А. С. Молчанов, Т. Г. Калашникова. - (Новые технологии). - Текст : непосредственный // Открытое образование. - 2017. - № 1. - С. 51-58 : рис. - Библиогр.: с. 57-58 (15 назв.). - ISSN 1818-4243.
Аннотация: Smart-общество – это новое качество общества. Наибольшую ценность для общества будут представлять люди, подготовленные к новым технологиям или требующие минимальных ресурсов на "доучивание" до необходимого уровня. Университеты будут использовать технологии Smart-образования, что потребует нового уровня подготовки абитуриента и других механизмов поиска, мотивации и отбора абитуриентов. Предлагается новая модель отбора абитуриентов в университеты, которая позволит усовершенствовать процедуру отбора обучаемых, делая упор на управление индивидуальным образовательным маршрутом обучающегося, начиная с младшей школы. Основными выгодоприобретателями системы отбора абитуриентов являются обучающийся, потенциальный работодатель, образовательная организация. Основное ядро системы – управление собственным маршрутом. Функционал системы предусматривает: – мониторинг среды (демография, экономика, образование) ; – работу с целевыми показателями; – анализ предыдущего маршрута и его соотнесение с целевыми показателями; – контроль и фиксацию траектории обучения; – дополнительный контроль и подтверждение компетенций как по требованию работодателя или образовательной организации, так и по желанию обучаемых; – прогноз и расчет нескольких вариантов маршрута, с возможностью выбора по желанию обучаемого. Учитывая происходящие изменения в обществе и системе разделения труда, а также совокупность реально действующих и проектируемых информационных систем, можно сделать вывод о целесообразности практической реализации предлагаемой модели. Разработка подобной системы отбора абитуриентов может способствовать: – более раннему профориентированию с привлечением работодателей и образовательных организаций; – раннему профессиональному самоопределению абитуриентов; – повышению качества образования за счет формирования дополнительной мотивированности к обучению; – возможности оперативного управления запросом на конструирование или проектирование образовательной программы для образовательного учреждения; – оптимизации деятельности потенциального работодателя по поиску и включению в рабочий процесс персонала, отвечающего актуальным требованиям; – получению удобного инструмента прогнозирования собственного роста для работодателя в части создания и заполнения новых рабочих мест или открытия новых перспективных рынков.
Smart-society -– a new quality of society. The greatest value to society will be represented by people trained by the new technologies or who require minimal resources to study up to the required level. Universities will use the smarteducational technology, that will require a new level of training the applicant and the other search engines, selection and motivation of applicants. The paper proposes a new model of selection of applicants to universities, which will improve the selection process of students, focusing on the management of individual educational routes learner, since elementary school. The main beneficiaries are the selection system are applicants, potential employer, educational organization. The main core of the system -– its own route management. System functionality includes: – monitoring of the environment (demography, economics, education) ; – work with targets; – analysis of the previous route and its correlation with the target; – control and fixing the trajectory of learning; – additional control and validation competencies as the demand for an employer or educational institution, and at the request of the trainees; – forecasting and calculation of several route options, with a choice for the student’s request. Taking into account the changes in society and the division of labor, as well as a set of really existing and planned information systems, we can conclude the feasibility of practical implementation of the proposed model. The development of such system of selection of applicants can contribute to: – earlier determining of the future profession with the involvement of employers and educational institutions; – early professional self-determination of applicants; – improve the quality of education at the expense of formation of additional motivation to learn; – possibility of operative management request to the construction or design of the educational program for the educational institution; – optimization of the potential employer to find and included in the workflow of personnel responsible actual requirements; – obtaining convenient tool predict their own growth to the employer in terms of creating and filling new jobs or the discovery of new promising markets.
Smart-society -– a new quality of society. The greatest value to society will be represented by people trained by the new technologies or who require minimal resources to study up to the required level. Universities will use the smarteducational technology, that will require a new level of training the applicant and the other search engines, selection and motivation of applicants. The paper proposes a new model of selection of applicants to universities, which will improve the selection process of students, focusing on the management of individual educational routes learner, since elementary school. The main beneficiaries are the selection system are applicants, potential employer, educational organization. The main core of the system -– its own route management. System functionality includes: – monitoring of the environment (demography, economics, education) ; – work with targets; – analysis of the previous route and its correlation with the target; – control and fixing the trajectory of learning; – additional control and validation competencies as the demand for an employer or educational institution, and at the request of the trainees; – forecasting and calculation of several route options, with a choice for the student’s request. Taking into account the changes in society and the division of labor, as well as a set of really existing and planned information systems, we can conclude the feasibility of practical implementation of the proposed model. The development of such system of selection of applicants can contribute to: – earlier determining of the future profession with the involvement of employers and educational institutions; – early professional self-determination of applicants; – improve the quality of education at the expense of formation of additional motivation to learn; – possibility of operative management request to the construction or design of the educational program for the educational institution; – optimization of the potential employer to find and included in the workflow of personnel responsible actual requirements; – obtaining convenient tool predict their own growth to the employer in terms of creating and filling new jobs or the discovery of new promising markets.
Год издания: 2017
Источник: Открытое образование
Выпуск: № 1
Номера страниц: 51-58
Количество экземпляров:
- Книгохранилище научной литературы (пр. Свободный, 79, 3 этаж): свободно 1 из 1 экземпляров
Ключевые слова: Smart-общество, абитуриенты, индивидуальная траектория, качество образования, компетенции, модель отбора абитуриентов, работодатели, разделение труда, система разделения труда, трудовая мотивация, университеты
Рубрики: Образование. Педагогика,
Высшее профессиональное образование
Высшее профессиональное образование
ISSN: 1818-4243
Идентификаторы: шифр otob/2017/1-278883263