Development of Future Teachers’ Risk-Oriented Thinking as a Condition for Forming Their Risk-Recognizing Competenceстатья из журнала
Providing innovative development of educational processes is associated with a lot
of risks, which have different origins. The authors identified several groups of pedagogical
risks: personal, organizational, and technological. To overcome risks with minimal losses
teachers must have a high level of risk-oriented thinking.
The aim is to consider future teachers’ risk-oriented thinking as a condition for the formation
of their risk-recognizing competence.
The experiment was conducted using the author’s questionnaire, developed on the basis
of A. G. Shmelev’s questionnaire “Study of risk propensity” and the classification of risks
by I. G. Abramova. The forming experiment consisted in the participation of students in
institute’s innovative projects.
The author’s definition of the concept of “risk-oriented thinking of a teacher” was formulated,
the relevance of the studied problem related to the future teachers’ readiness to pedagogical
innovations was confirmed. Обеспечение инновационного развития образовательных процессов
сопряжено с рисками, имеющими разное происхождение. Авторы выделили несколько
групп педагогических рисков: личностные, организационные и технологические. Для
преодоления рисков с минимальными потерями педагог должен обладать высоким
уровнем риск-ориентированного мышления.
Цель – рассмотреть риск-ориентированное мышление будущих учителей как условие
формирования их компетентности распознавать риски.
В исследовании авторы опирались на диалектико-материалистический принцип
детерминизма (Л. С. Выготский, С. Л. Рубинштейн). Эксперимент проводился
с использованием авторской анкеты, разработанной на основе опросника А. Г. Шмелева
“Исследование склонности к риску” и классификации рисков И. Г. Абрамовой.
Формирующий этап заключался в участии студентов в инновационных проектах
института.
В результате сформулировано авторское определение понятия “риск-ориентированное
мышление педагога”, подтверждена актуальность исследуемой проблемы