Библиографическое описание:Wagner, Wiltrud. Idioms and Ambiguity in Context. Phrasal and Compositional Readings of Idiomatic Expression / W. Wagner. - Электрон. текстовые дан. - Berlin/Boston : Walter de Gruyter GmbH, 2020. - 1 online resource (333 p.). - Загл. с титул. экрана. - Includes bibliographical references and index. - ISBN 9783110685459. - ISBN 3110685450. - ISBN 9783110685497. - ISBN 3110685493 : Б. ц. - Текст : электронный. Перевод заглавия: Идиомы и двусмысленность в контексте : Фразовое и композиционное прочтение идиоматических выражений Примечания о происхождении: Коллекция цифровых книг Ebsco ebook (централизованная подписка 2023 г., бессрочный доступ). НБ СФУ
Аннотация:Idioms have long been of interest to research in linguistics as well as literary studies. In the existing research, however, the aesthetic productivity of idiomatic ambiguity has never been in focus. The present study on Idioms and Ambiguity in Context fills this gap by analyzing a corpus of children's literature--traditionally characterized by a high measure of wordplay and ambiguity--both in a linguistic and literary perspective. Looking at the connection between context and understanding of idiomatic expressions in either their phrasal or their compositional reading, the study explores how ambiguity is activated, if, how, and when it is perceived on the different levels of communication, and how literary texts use this ambiguity in playful ways.
The present study explores the aesthetic productivity of idiomatic ambiguity in children's literature. Looking at the connection between context and understanding of idiomatic expressions in either their phrasal or their compositional reading, the study investigates how ambiguity is activated, if, how, and when it is perceived on the different levels of communication, and how literary texts use this ambiguity in playful ways.
Идиомы уже давно представляют интерес как для лингвистических, так и для литературоведческих исследований. Однако в существующих исследованиях эстетическая продуктивность идиоматической двусмысленности никогда не была в центре внимания. Настоящее исследование, посвященное идиомам и двусмысленности в контексте, восполняет этот пробел, анализируя корпус детской литературы, традиционно характеризующийся большим количеством игры слов и двусмысленности, как с лингвистической, так и с литературной точки зрения. Рассматривая связь между контекстом и пониманием идиоматических выражений как во фразовом, так и в композиционном прочтении, исследование исследует, как активируется двусмысленность, если, как и когда она воспринимается на разных уровнях коммуникации, и как художественные тексты используют эту двусмысленность в игровой форме.
Intro -- Acknowledgements -- Contents -- List of Figures -- List of Tables -- List of Abbreviations -- Introduction -- Part I: Idioms, Ambiguity, and the Role of Context: State of the Art -- Introduction -- 1 Idioms: Deriving a Working Definition -- 2 The Ambiguity Model and the Analysis of Idioms -- 3 Ambiguity and Context -- Part II: Ambiguous Idioms in Context: A Theoretical Contribution -- Introduction -- 4 Idioms in Context: Four Types of Ambiguity Use -- 5 TInCAP: A Corpus for Annotating Ambiguity -- 6 Annotation of Idioms in Literary Texts with TInCAP
Part III: Ambiguous Idioms in Context: Exemplary Analyses -- Introduction -- 7 Idioms in Attested Contexts -- 8 Compiling a Corpus -- 9 Patterns of Ambiguous Use of Idioms -- Conclusion and Outlook -- Works Cited -- Appendix: Corpus -- Abstract -- Résumé -- Index