• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Secondary School – Major Factors of Realization of Music Education in the late 19th – early 20th Centuries (on the Krasnoyarsk example)

    Скачать файл:
    07_Prygun.pdf (746.0 КБ)
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10251
    Автор:
    Prygun, Elena V.
    Прыгун, Е.В.
    Дата:
    2014-03
    Аннотация:
    The paper focuses on process of forming music education at singing and music lessons in Krasnoyarsk secondary schools in the late 19th – early 20th centuries. These very lessons of singing and music gave students skills in church and folk singing. During this period, due to the participation of professional musicians singing lessons’ program was modified: children began to study choruses from foreign and Russian operas, learn the basics of music literacy. Educational institutions created their own choirs to perform on special occasions. The professional musicians taught their students at music lessons to play various instruments used in folk and symphony orchestras. At the end of the 19th century within the framework of the educational process there appeared concert practice that in the first decade of the 20th century developed into some cultural and educational movement. Getting a good musical training the most talented secondary school graduates successfully entered Russian Conservatories and used to choose a profession of a musician. Thus, professionally oriented musical training in secondary school prepared the ground for the opening in 1920 of the People’s Conservatory – the first professional music school in Krasnoyarsk
     
    В статье рассматривается процесс становления музыкального образования на уроках пения и музыки в средних учебных заведениях в конце XIX – начале ХХ века в Красноярске. Именно на уроках пения и музыки учащиеся получали навыки церковного и народного пения. В этот период благодаря привлечению к педагогической деятельности профессиональных музыкантов видоизменяется программа уроков пения: вводится изучение хоров из зарубежных и русских опер, преподаются основы музыкальной грамоты. В учебных заведениях создают хоровые коллективы, выступающие на торжественных церемониях. На уроках музыки профессиональные музыканты обучали учащихся исполнительству на различных инструментах народного и симфонического оркестра. В конце XIX века в рамках учебного процесса появляется концертная практика, которая в первом десятилетии ХХ века перерастает в культурно-просветительское движение. Получая хорошую музыкальную подготовку, наиболее одарённые выпускники средней школы успешно поступали в российские консерватории, выбирая профессию музыканта. Таким образом, профессионально направленное музыкальное обучение в средней школе подготовило базу для открытия в 1920 году Народной консерватории – первого профессионального музыкального учебного заведения в Красноярске
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3) [18]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    Связанные материалы

    Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.

    • Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision) 

      Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)
      In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ...
    • Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century 

      Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)
      The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ...
    • Музыка перед вызовами цифрового общества 

      Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)
      В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ...
    • Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works 

      Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)
      This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ...
    • On the Concept of Musical Performance 

      Beniumov, Mikhail I.; Бенюмов, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)
      The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity; performance as a part ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV