• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Music and Architectural Categories. On the Issue of Semantic Correspondences

    Скачать файл:
    13_Bakuto.pdf (519.6 КБ)
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/10257
    Автор:
    Bakuto, Svetlana V.
    Бакуто, С.В.
    Дата:
    2014-03
    Аннотация:
    The article attempts to compare music terms with the categories of the architectural theory. The subject of the research comprises such key terms as tectonics and texture, pattern and setting which are conceptually defined. The position of these categories in the system of expressive means is concretized. The term “texture” peculiar for musical and architectural lexical means is specified. Certain levels of correlation between music and architectural categories are identified. As a result we admit the possibility to exceed the limits of traditional use of such terms as “musical form” and “tectonics”. This focus of research is considered to be prospective, leading to the opportunity to reveal and give proof of semantic parallels on the level of structural regularities in the works of architecture and music. Basing upon the comparative method of analysis, the author suggests a new point of view on the issue of interdisciplinary researches
     
    В данной статье предпринята попытка сопоставления музыкальных терминов и категорий архитектурной теории. В качестве предмета исследования рассматриваются следующие ключевые понятия: тектоника и фактура, конструкция и склад. Определены смысловые значения данных дефиниций. Конкретизировано положение этих категорий в системе средств выразительности. Уточняется значение понятия «фактура», которое применяется в музыкальной и архитектурной лексике. Устанавливаются возможные уровни соотнесения музыкальных и архитектурных категорий. В результате допускается возможность выхода за рамки традиционного уподобления терминов «музыкальная форма» и «тектоника». Данное направление исследования перспективно, позволяет обнаружить и обосновать смысловые параллели на уровне структурных закономерностей произведений зодчества и музыки. Используя компаративистский метод анализа, автор предлагает новый взгляд на проблему междисциплинарных исследований
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (3) [18]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    Связанные материалы

    Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.

    • Musical Interests and Priorities of Vladimir Lenin (Modern Vision) 

      Preisman, Emil’ M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2015-06)
      In modern Russia the problem of cultural education, including musical and aesthetic one, has become quite acute as one of the barriers on the way of globalization negative impacts. After Perestroika, the work on cultural ...
    • Musical Life of Krasnoyarsk in the 60-s of the XX Century 

      Preisman, Emil M.; Прейсман, Э.М. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2016-09)
      The article discusses the musical life of Krasnoyarsk as the country’s art culture component. Analysis of the activities of the Krasnoyarsk Regional Philharmonic, the Theatre of Musical Comedy, the School of Art, and ...
    • Музыка перед вызовами цифрового общества 

      Марков, Б. В.; Ярочкин, Д. А.; Markov, Boris V.; Yarochkin, Dmitriy A. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2021-06)
      В статье реконструируется ряд установок и предпосылок как создания, так и восприятия музыки, которые являются предметом когнитивно-антропологического анализа музыки. Другой теоретический мотив – необходимость различия ...
    • Coloristic Properties of Piano Music Texture in Nikolai Medtner’s Works 

      Budnikov, Vladimir V.; Будников, В.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-06)
      This article focuses on the research of colour as applied to N. Medtner’s piano works. It discusses the composer’s views on brilliance of colour, “sonority” (звучность) of music and texture as one of its most important ...
    • On the Concept of Musical Performance 

      Beniumov, Mikhail I.; Бенюмов, М.И. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-03)
      The paper focuses on the controversy term of “performance”. There was given a range of definitions of the term at different levels of commonness and specificity: performance as a kind of activity; performance as a part ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV