• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (12)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (12)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Historical Crisis of Childhood. 35 Years Later

    Скачать файл:
    22_Polivanova.pdf (332.2 КБ)
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16582
    Автор:
    Polivanova, Katerina N.
    Поливанова, К.Н.
    Дата:
    2014-12
    Аннотация:
    The article investigates the modern status of the childhood and the possibilities to describe it in terms of cultural-historical theory, particularly, as the crisis of childhood by analogy with D.B. Elkonin. Foreign investigations on the modern childhood and early adulthood are reviewed. The obtained data are further applied to the analysis of basic assumptions of cultural-historical theory. The description of new lifecycle – the occurring adulthood is presented. It has been showed that young people of the developed countries are not inclined to make final decisions regarding their family life and the future profession, they do not marry even when they live together and have sexual relations, they do not plan to have children and alternate short periods of study in universities with due periods of work. It was also presented that the presumption of the universality of the position of an adult and his role in the development of a child been an absolute characteristic of childhood and the condition for its current development requires a review. The results of international project “Childhood as a social phenomenon” are described. The refusal from domination of Euro-Christian model of growing up towards the recognition of the diversity of childhood models was particularly showed. These results are being described and analyzed as the basis for renunciation of the idea of singularity and universality of the development standard. Classical model of childhood is specified as insensitive to the sociocultural recognition of the value of the individual and even marginal. The conclusion is made on the necessity to reject the idea of reproduction of cultural forms as of the only form of development. Also the presumption of predetermination of sense is being discussed as something that is acquired within the process of development and in conjunction with an adult. The necessity of considering a self-generation of a meaning was specially underlined. A hypothesis on the replacement of the axial (purposeful) child development by rhizomatic development (multidirectional movement) has been suggested
     
    В статье поднимается вопрос о современном состоянии детства и возможности его описания в терминах культурно-исторической теории, в частности, как кризис детства по аналогии с работами Д.Б. Эльконина. Приведен обзор зарубежных исследований современного детства и ранней взрослости. Представлен данные далее использованы в анализе базовых допущений культурно-исторической теории. Дано описание нового этапа жизненного цикла – возникающей взрослости, показано, что молодые люди в развитых странах не склонны принимать окончательных решений относительно семейной жизни и будущей профессии, они не закрепляют браком сексуальные отношения даже в ситуации совместного проживания, не планируют рождение детей, перемежают непродолжительные периоды учебы в университетах с периодами работы. Показано, что презумпция универсальности позиции взрослого и его роли в развитии ребенка как безусловная характеристика детства и условие развитие в нынешней ситуации требует пересмотра. Описаны результаты международного проекта «Детство как социальный феномен», в частности, показан отказ от доминирования евро-христианской модели взросления, и признание многообразия моделей детства. Эти результаты описываются и анализируются как основание для отказа от идеи единственности и универсальности нормы развития. Далее указывается на нечувствительность классической модели детства к социокультурному признанию ценности индивидуального и даже маргинального. Делается вывод о необходимости отказа от представления о воспроизводстве культурных форм как единственной формы развития. Также обсуждается презумпция заданности смысла как того, что приобретается в ходе развития во взаимодействии со взрослым. Указывается на необходимость учета самостоятельного порождения смысла. Предлагается гипотеза о смене осевого (направленного) детского развития ризоматическим (при котором движение может происходить разнонаправленно)
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (12) [22]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    Связанные материалы

    Показаны похожие ресурсы по названию, автору или тематике.

    • Globalization as an Object of Study (Historical Aspect) 

      Jacenko, Michel P.; Pfanenshtil, Ivan A.; М.П. Яценко; И.А. Пфаненштиль (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2009-08)
      Modern condition of historical gnoseology is the result of a complex process of differentiation, which has been going and is going now, differentiation of historical cognition and the birth of historical science. There ...
    • Cultural and Anthropological Studies of Indigenous Peoples of Krasnoyarsk Krai Childhood (based on the field studies of Siberian Federal University in 2010-2013) 

      Koptseva, Natalia P.; Reznikova, Ksenia V.; Pimenova, Natalia N.; Kistova, Anastasia V.; Копцева, Н.П.; Резникова, К.В.; Пименова, Н.Н.; Кистова, А.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University., 2014-08)
      The article describes the genesis of the social anthropology of childhood and reveals its basic concepts. A well-reasoned statement that preservation, translation and reproduction of a specific culture are directly ...
    • Childhood: New Socio-Cultural Trends in Modern Russia 

      Karlova, Olga A.; Lapkov, Alexei V.; Карлова, О.А.; Лапков, А.В. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2016-12)
      This article analyzes some of the relevant aspects of childhood in the context of social and cultural changes of the Russian society in the first decades of the 21st century. The authors seek to understand the prevailing ...
    • STUDY OF CHILDHOOD CULTURE AMONG THE SIBERIAN INDIGENOUS PEOPLES (ON THE FIELD RESEARCH MATERIAL OF THE CHULYM ETHNOCULTURAL GROUP IN THE TYUKHTET DISTRICT OF THE KRASNOYARSK TERRITORY) 

      Копцева, Наталья Петровна; Кирко, Владимир Игоревич (2017-03)
      We analyzed the results of field studies in the Tyukhtet District of the Krasnoyarsk Territory. The subject of the study is the childhood culture of the indigenous, scarce peoples of the Krasnoyarsk Territory. A group of ...
    • Social and Psychological Aspects of Emotional Response in Childhood 

      Dmitriev, Alexey A.; Verkhoturova, Natalia Yu.; Дмитриев, А. А.; Верхотурова, Н. Ю. (Сибирский федеральный университет. Siberian Federal University, 2019)
      The article presents a theoretical analysis of socio-psychological aspects of emotional response development in childhood. It considers Russian and foreign authors’ scientific approaches to understanding of the emotional ...

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV