• русский
    • English
  • русский 
    • русский
    • English
    Просмотр элемента 
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (12)
    • Просмотр элемента
    •   Главная
    • Научные журналы
    • Журнал СФУ. Гуманитарные науки. Journal of SibFU. Humanities & Social Sciences
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (12)
    • Просмотр элемента
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Changes in Subjective Picture of Life Path after Biographic Training

    Скачать файл:
    17_Akhmerov.pdf (440.7 КБ)
    URI (для ссылок/цитирований):
    https://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/16577
    Автор:
    Akhmerov, Rashad A.
    Ахмеров, Р.А.
    Дата:
    2014-12
    Аннотация:
    Biographic training is aimed at formation of creative attitude to life, as well as skills for analysis and life path design. Biographic training is based on causometric psychobiographic approach in life path psychology. The key method of the aforementioned approach is computerized version of causometry – LifeLine program that includes “Assessment of Five-year Periods” methods. After the biographic training adolescent participants: 1) have increased life expectancy and consolidated attitude for long life; 2) have straightened attitude for productive life; 3) accept their past; 4) perceive and experience the future as promising and attractive; 5) in general, start perceiving and experiencing life path space and time as understandable and difficulties as overcomable; passive and indifferent attitude towards life disappears; reality and attractiveness of self-realization life programs increase. Such permanent new formations in subjective picture of life path as increased life expectancy, increase in experiencing productivity in the future and whole life in general, as well as increase in adequate evaluation of events’ significance (reality) are formed after biographic training. Biographic training for adolescence successfully fulfills tasks for positive biographic thinking formation and skills for analysis and life path design. We understand positive biographic thinking as attitude for creative life, self-efficacy and consideration for others, significant in life projects
     
    Биографический тренинг направлен на формирование творческого отношения к жизни, навыков анализа и проектирования жизненного пути. Биографический тренинг опирается на каузометрический психобиографический подход в психологии жизненного пути. В работе применен основной метод указанного подхода, компьютерный вариант каузометрии – программа LifeLine, включающая в себя методику «Оценивание пятилетий жизни». После биографического тренинга у участников юношеского возраста: 1) повышается ожидаемая продолжительность жизни, укрепляется установка на долгую жизнь; 2) увеличивается установка на продуктивную жизнь; 3) происходит принятие прошлого; 4) будущее воспринимается и переживается как перспективное и привлекательное; 5) в целом пространство и время жизненного пути начинают восприниматься и переживаться как понятное, а трудности преодолеваемыми; исчезает пассивное и равнодушное отношение к жизни; повышается реалистичность и привлекательность жизненных программ самоосуществления. К устойчивым новообразованиям в субъективной картине жизненного пути после биографического тренинга относятся увеличение ожидаемой продолжительности жизни, повышение переживания продуктивности в будущем и в целом всей жизни, возрастание адекватной оценки значимости событий (реалистичности). Биографический тренинг для юношеского возраста успешно выполняет задачи по формированию позитивного биографического мышления, навыков анализа и проектирования жизненного пути. Под позитивным биографическим мышлением мы понимаем установку на жизнетворчество, веру в собственные силы, учет интересов, значимых в других жизненных проектах
     
    Коллекции:
    • Гуманитарные науки. Humanities & Social Sciences. 2014 7 (12) [22]
    Метаданные:
    Показать полную информацию

    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV
     

     


    DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
    Контакты | Отправить отзыв
    Theme by 
    @mire NV